maandag 10 juni 2013

Vooroordelen over Zweedse klimaat?

Momenteel ruim twintig graden in Zweden

Volgende week wordt het in het noordelijkste deel van Zweden 23 graden Celsius. Veel Nederlanders denken nog altijd dat Zweden een land is met een koud en nat klimaat. Maar dankzij de warme Golfstroom is de temperatuur in Zweden in verhouding tot de breedtegraad buitengewoon mild. De Zweedse zomer is vaak net zo warm als in Nederland maar minder regenachtig. Dat wordt met het weer van afgelopen week en volgende week bewezen.

Zweden heeft de laatste jaren prima zomers gehad. In juli en augustus kan het zomaar gebeuren dat er in het noorden van Zweden geen druppel regen valt, zoals gebeurde in 2002. Tropische temperaturen zijn in Zweden geen uitzondering. De warmste dagen ooit waren 9 juli 1933 en 29 juni 1947 met 38,0 graden in het zuidoosten. Juli is de warmste zomermaand: overdag is het dan gemiddeld zo'n 20 graden in het noordoosten 22 graden in het zuiden. In september wordt het snel minder warm met gemiddeld overdag 10 graden in het noordoosten tot 15 graden in het zuiden.

De dagen zijn lang en de zon schijnt veel, in Stockholm in juli gemiddeld 10 uur per dag tegen 6 uur in ons land. Het eiland Gotland in de Oostzee profiteert van een microklimaat met 12 uur zon per dag. De zeewatertemperatuur is met 15 tot 17 graden aan de lage kant, maar de temperatuur van de Zweedse meren kan gemakkelijk boven de 20 graden komen.

www.klart.se
www.visitsweden.com/zweden

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie):
Voor meer informatie over Zuid-Zweden als vakantiebestemming en de campagne Zuid-Zweden, iets anders! kunt u contact opnemen met:
Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden
telefoon +31 (0)20 – 5206125 of +31 (0)6 – 12 66 36 47
e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com
Facebook: Volg Zweden (VisitSweden NL)
Twitter: @VisitSweden.

OVER VISITSWEDEN
VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal. VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

Advertenties: