donderdag 11 juli 2013

Mooi wel naar Zweden dit jaar!

In NRC Weekend van 6&7 juli jl. in het artikel met de kop ‘Mooi niet naar Zweden dit jaar...’ zijn de kosten voor een dagje vakantie in elf landen op een rijtje gezet. Uit het onderzoek blijkt dat je in de meeste landen ongeveer 200 euro voor een dagje uit betaalt. Behalve in Stockholm tel je volgens NRC bijna het dubbele neer voor de vergeleken producten zoals zonnebrand, wegwerpparaplu, ansichtkaart, kosten voor een camping, bezoek aan een zwemparadijs, biertje op een terras en een driegangenmenu met een fles wijn in een restaurant. Dat is onterecht.

In het onderzoek worden appels met peren vergeleken. Een voorbeeld is de toegangsprijs voor de dierentuin. Een toerist betaalt in het onderzoek 46, 25 euro voor een dagje dierentuin. Dit verbaast ons want een bezoek aan de plaatselijke, en enige, dierentuin in Stockholm, de stadsdierentuin Skansen, is 17 euro. Dan de campingprijs van 46, 36 euro uit het onderzoek. Stockholm Visitors Board geeft aan dat een campingplaats voor vijf personen (hoogseizoen) tussen de 23 en 35 euro is. Tot slot het driegangenmenu met een fles huiswijn. Voor het diner dat de krant nuttigde werd 173, 86 euro betaald. Er zijn inderdaad zeer goede toprestaurants in Stockholm, die internationale faam hebben, waar een exclusief menu in combinatie met een fles wijn mogelijk dit kost, maar in dit onderzoek is het exorbitant. Restaurants met redelijke prijzen zijn er volop in Stockholm waar je voor een driegangenmenu met een fles wijn vanaf 60 euro betaalt.

Kortom de kosten voor een dagje vakantie in Stockholm komen volgens ons uit op zo’n 150 euro lager dan in het NRC vermeldt en daarom zeggen wij “Mooi wel naar Zweden dit jaar!

Pauline van den Brandhof, Pers & PR manager VisitSweden
Lisa Leistra, Pers & PR adviseur Ambassade van Zweden
Voor beeldmateriaal Stockholm/Zweden: imagebank.sweden.se

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie):
Voor meer informatie over Zweden, over VisitSweden of over persreizen naar een van de Zweedse campings kun je contact opnemen met: Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden
telefoon +31 (0)20 – 520 61 25
mobiel +31 (0)6 12 663 647
e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com
Facebook: Volg Zweden (VisitSweden NL)
Twitter: @VisitSweden
Beeldmateriaal van Zweden? Ga naar imagebank.sweden.se

OVER VISITSWEDEN
VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal. VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

Advertenties: