donderdag 2 mei 2013

Göta-kanaal: 's werelds langste boulevard aan het water

Reizen over het blauwe lint van Zweden nu extra groen

Wat de Afsluitdijk is voor Nederland, is het Göta-kanaal voor Zweden: de belangrijkste waterbouwkundige prestatie van vroeger. Het 190 kilometer lange blauwe lint van Zweden is een van de milieuvriendelijkste, toeristische bestemmingen van Scandinavië. 2013 is zelfs uitgeroepen tot het Göta Kanal-milieujaar. Zet je fiets, wandel- of bootschoenen maar klaar.

De toeristische bedrijven langs het ruim 180 jaar oude Göta-kanaal willen de al flink groene omgeving dit jaar nog mooier maken. Van de opbrengst (kanaalbiljet) van iedere plezierboot die door de waterweg gaat, wordt circa 11 euro geschonken aan het planten van nieuwe bomen langs het kanaal. Die vervangen dan de zieke en dode bomen aan 's werelds langste boulevard aan het water.

Lange tijd was het Göta-kanaal van essentieel economisch, infrastructureel en strategisch belang voor Zweden. Maar sinds medio 20e eeuw is het vooral een recreatieve trekpleister voor waterfanaten, fietsers en wandelaars. Jaarlijks bezoeken circa 3 miljoen toeristen de waterweg en de leuke bestemmingen op haar oevers. Doordat het kanaal zo uitgestrekt is, kun je volop genieten van rust en ruimte.

Tijdens het zomerseizoen passeren 3.000 plezierboten het Göta-kanaal, dat over het water dé binnendoorweg is tussen Göteborg aan de westkust en Stockholm aan de oostkust. Waar trekpaarden vroeger gingen, liggen nu lange fiets- en wandelpaden met leuke tussenstops onderweg. Wandelaars kunnen gemakkelijk mee met een minicruise op de passagiersschepen van het Göta Kanalbolag.

“Een reis op of langs het Göta-kanaal is op zichzelf al een milieuvriendelijke ervaring'', zegt woordvoerster Anna Meyer van AB Göta Kanalbolag, de uitbater van het kanaal. “Mooie en schone natuur is immers wat wij onze bezoekers bieden. Dit jaar zetten we nog een stapje extra om het Göta-kanaal helemaal klimaatneutraal te maken.''

De door de mens gemaakte delen van het Göta Kanal beslaan 87,3 kilometer, met de hand gegraven door 58.000 Zweedse soldaten onder leiding van ingenieur Baltzar von Platen. De overige 104 kilometer is een natuurlijke waterweg. De bouwers wisten 91,7 meter aan hoogteverschil tussen de Oostzee en het grote meer Vänern te slechten met het aanbrengen van 58 sluizen. Onder meer de sluizen van Berg, slechts 12 kilometer ten noorden van de hippe stad Linköping, zijn erg fraai.

Tips voor een reis op of langs het Göta-kanaal:
Info: www.gotakanal.se/en/Gota-Canal/

Glasbrukets Vandrarhem / Bed & Breakfast in Borensberg

Kies voor een fietspakket in combinatie met overnachten op deze milieugecertificeerde bestemming. Voor de deur ligt al de eerste 20 kilometer van een autovrij fietspad langs het Göta-kanaal.
Info: www.glasbruket.eu

HjulKulTur (letterlijk: WielPlezierTour)

Combi-arrangement van 3 of 4 dagen met fiets en stoomboot. Beleef het kanaal naast en op het water, inclusief een begeleide tour door de imposante vesting van Karlsborg, de 'hoofdstad' van Zweden in oorlogstijd.
Info: www.cykelpaket.com

Cykelsemester (letterlijk Fietsvakantie)

Fiets langs het gehele oostelijk deel van het Göta Kanal, van Sjötorp aan het meer Vänern tot even voorbij Söderköping aan de Oostzee. 50.000 anderen gingen je al voor.
Info: www.cykelsemester.se

Hajstorps Slusscafé & Vandrarhem (sluiscafé en herberg)

Slapen op ecologisch verantwoorde lakens, met biologisch Fairtrade-ontbijt van lokale producenten. Milieuvriendelijk leven is heel gewoon, een beetje slimmer dan anders.
Info: www.hajstorp.com

Hippe steden Linköping en Norrköping

De vierde economische regio van Zweden ligt op de zuidoever van het kanaal, met de hippe handels- en studentensteden Linköping en Norrköping als kloppend dubbelhart. Ze zijn een leuk verlenging van een reis op of over het Göta-kanaal.

Feiten en cijfers Göta-kanaal (VisitSweden / *Göta Kanalbolag

www.gotakanal.se)
Locatie: Zuid-Zweden
Dichtsbijzijnde vliegvelden met directe vluchten Nederland:
Linköping (KLM), Stockholm-Skavsta (Ryanair), Stockholm-Arlanda (SAS, KLM, Norwegian)
Afstand over de weg Nederland (Utrecht) – Götakanal (Motala): 1.200 km (12:00)
* Vaarseizoen 2013: 6 mei – 29 september
* Lengte: 190 km
* Aantal sluizen: 58
* Hoogste punt: Tåtorp-Forsvik (91,8 m boven zeeniveau)
* Bootafmetingen (max.): 30 m lang, 7 m breed, 2,82 m diepgang, 22 m hoog. Max. snelheid 5 knopen.

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie):

Voor meer informatie over kamperen en Zweden als vakantiebestemming kunt u contact opnemen met:
Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden
vaste telefoon +31 (0)20 – 5206125, mobiel +31 (0)6 – 12 66 36 47
e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com
Facebook: Volg Zweden (VisitSweden NL)
Twitter: @VisitSweden.

BEELDMATERIAAL GÖTA-KANAAL (vrij te gebruiken artikelen/verhalen over het Göta-kanaal):
www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/Press-Media/
www.Mynewsdesk.com/se/pressroom/gota_kanalbolag_ab

OVER VISITSWEDEN

VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal. VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

Advertenties: