vrijdag 1 maart 2013

Persnieuwsbrief maart 2013

Pasen op z’n Zweeds: geen paaseieren maar paasheksen

In Zweden heerste lang het bijgeloof dat de toverkracht van heksen rond Pasen op zijn sterkst is en dat ze dan ook extra actief zijn. Op Witte Donderdag vliegen ze op hun bezems naar een bijeenkomst met de duivel op een plaats die 'blåkulla' wordt genoemd, om pas de zaterdag erna weer terug te keren. Om te kunnen vliegen smeerden de Paasheksen bezems (of andere voorwerpen) in met een geheim mengseltje. Ze verzamelden zich in een kerktoren in de buurt om de lange weg gezamenlijk voort te zetten. In deze kerktoren schraapten ze gelijk wat ijzer van de kerkklokken voor het geheime 'vliegmengsel'. Begrijpelijkerwijs is het in Zweden een bewijs van grote moed of domheid om de nacht van Witte Donderdag in een kerktoren door te brengen. In Zweden doen vele verhalen de ronde over jongemannen die dit toch waagden, vaak met de meest vreselijke gevolgen.

Paasheksen

Het aansteken van de haard op Paasmorgen was ook omgeven met bijgeloof. Degene die op Paasochtend als eerste zijn haard aan had, zou één van de Paasheksen zijn. Daarnaast konden heksen bij terugkomst van Blåkulla klem komen te zitten in schoorstenen. Om er zeker van te zijn dat de schoorsteen 'veilig' was, moesten eerst negen verschillende soorten takken worden verbrand.
Als bescherming tegen de rondwarende slechte krachten in deze periode werden vreugdevuren gebouwd, werd er in de lucht geschoten met geweren en werden heilige symbolen, zoals kruisen en sterren, op de deuren geschilderd. Men begroef psalmboeken in de tuin en hing zeisen en bijlen kruislings boven het vee. In het moderne Zweden is het stoken van het grootste vreugdevuur nog steeds een nationale sport. De vuurwapens zijn vervangen door vuurwerk.

Dymmelsonsdagen

De woensdag voor Pasen heet in Zweden Dymmelsonsdagen, en heeft iets weg van ons 1 april-gebruik. Op deze dag is het de bedoeling bij iemand iets geks op zijn rug te hangen zonder dat hij dit merkt.

Witte Donderdag

Op Witte Donderdag of op Paasavond verkleden Zweedse jongens en meisjes zich als heksen en bezoeken ze de buren. Soms laten ze hierbij een versierd kaartje (een Paaskaart) achter, in de hoop in ruil hiervoor iets lekkers of geld te krijgen. In West-Zweden worden rond deze tijd veel anonieme Paaskaarten bezorgd.

Goede Vrijdag

Op Goede Vrijdag bezoeken jongemannen alle boerderijen in de omtrek en slaan meisjes met berkentwijgen tot ze iets alcoholisch te drinken krijgen. Op Paaszondag is het de beurt aan de meisjes om hetzelfde bij de jongemannen te doen.
bron: Lulea university, Sweden

Våfflordagen

Vandaag, maandag 25 maart is het våfflordagen in Zweden. Vroeger was het een feest van de aankondiging van de Heilige Maagd, maar vandaag de dag gaat het vooral om wafels. Zin in een lekker toetje vanavond? Dit heb je nodig voor 5 wafels:
5 eieren, 125 gram suiker, 150 gram gezeefde bloem, 1 theelepel gemalen kardemom of gember (wat je zelf het lekkerst vindt), 250 ml. zure room, 4 eetlepels gesmolten, ongezouten boter. Eet smakelijk!

Scandinavië Markt Schokland

Het plaatsje Schokland in de Noordoostpolder is zaterdag 21 en zondag 22 april weer het decor voor de  Scandinavië Markt. De markt wordt georganiseerd door Museum Schokland en vindt plaats in en rondom de kerk uit 1834 en tussen de houten huizen, wat meteen al bijdraagt aan een Scandinavische uitstraling. De historische entourage van het voormalig eiland in de Zuiderzee past naadloos bij het thema. De ijstijd heeft hier grote zwerfstenen uit het hoge noorden achtergelaten en de houten huizen hebben een Scandinavisch uiterlijk. Scandinaviëliefhebbers vinden hier alles van hun gading.

Avontuurlijke activiteiten

De Scandinavië Markt is een goed startpunt voor een vakantie naar Zweden. Tal van organisaties geven acte de présence met een groot aanbod avontuurlijke reizen en emigratiemogelijkheden. Van sledetochten en visvakanties tot noorderlicht spotten en kanovaren. Op de markt is genoeg te doen om het Noordse buitenleven te ervaren. Kinderen kunnen de terp afsleeën, klauteren op een gletsjerwand, Zweedse pannkakor bakken en schaatsen op een ijsbaan (in april!). Er is een Vikingkampement, er zijn rendieren, töltende IJslanders, 2 roedels husky's en het traditioneel “Träslöjd” vakmanschap is te zien.

De Scandinavië Markt Schokland is op zaterdag 21 en zondag 22 april geopend van 11-17 uur. http://www.scandinaviemarkt.nl/

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie):
Voor meer informatie over Zweden, over VisitSweden of over persreizen naar Zweden kun je contact opnemen met:
Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden
telefoon +31 (0)20-5206125, mobiel +31 (0)6 12 663 647
e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com
Twitter: VisitSweden NL
Facebook: Volg Zweden (VisitSweden NL).
Persbeelden van Zweden? Ga naar http://imagebank.sweden.se/

Advertenties: