vrijdag 1 februari 2013

Persnieuwsbrief Februari 2013

Low budget kamperen doe je in Zweden

Campings in Zweden zijn goed en relatief goedkoop t.o.v. andere Europese campings. Ze zijn prachtig gelegen en voor 99,9% aan een water (rivier, meer, zee). Ze voorzien in zaken die je in Nederland zelden tegenkomt: bijvoorbeeld compleet ingerichte keukens en/of droogkamers.
Op de site van de Zweedse campingbond SCR, www.camping.se, kan je door heel Zweden campings vinden. Door op regio, naam of via kaart te zoeken kun je alvast een van de ruim 450 campings boeken voor van de zomer. Met de Camping Key Europe Card die je thuisgestuurd krijgt als je ‘m online bestelt (www.camping.se) of bij de ANWB kunt kopen, krijg je korting op campings en activititeiten in Zweden. De Zweedse campingcatalogus ”Swedish Camping” is uit. Hierin vind je de grootste selectie van campings en vakantiehuisjes in Zweden. Bestel de campinggids online op visitsweden.com.

Kraanvogels in Dalsland

De Europese kraanvogel komt tegenwoordig ook voor in Zweden. In de Benelux zie je ze vooral als trekvogel wanneer hij van en naar zijn zomergebied trekt. In maart en april en van eind oktober tot in december trekken deze vogels over het oosten van Nederland en België.
Enkele buiten Nederland befaamde rustplaatsen voor de Europese kraanvogels tijdens de doortrek zijn: het noorden van Frankrijk en het eiland Rügen in de Oostzee. Maar ze komen ook steeds meer voor in de regio Dalsland, bij het Hornborgameer in Zuid-Zweden, ongeveer 150 km ten noordoosten van Göteborg.

Dalsland

De regio Dalsland bestaat uit uitgestrekte bossen met heldere meren. Je vindt er mooie houten huizen in fraaie dorpjes tot idyllisch gelegen campings. Woeste natuur, wilde dieren en bossen waar je urenlange wandelingen in kunt maken. In de uitgave ‘Wandelen in Dalsland’ van One Day Walks Publishing vind je twintig routes, handige kaarten en GPS. coöordinaten variërend in lengte van 7,1 tot 18,0 km. Het boek is in de boekhandel verkrijgbaar en te bestellen via www.onedaywalks.com.

EK-damesvoetbal 2013 in Zweden

Het Europees kampioenschapvoetbal vrouwen 2013 vindt plaats in de regio Småland in Zweden. De wedstrijden zijn van 10 - 28 juli. Nederland wordt de grootste concurrent van Zweden. Er wordt gevoetbald in de plaatsen Kalmar en Växjö. Op Växjö kan vanaf vliegveld Weeze (bij Dusseldorf in Duitsland) rechtstreeks gevlogen worden. Kalmar is een van de oudste steden van Zweden. Kalmar Slott is een bezoek waard. Kalmar is ook een gezellige stad met veel cafe’s en restaurantjes. Växjö is een van de groenste steden van Zweden wat betreft de stad vrij maken van fossiele brandstoffen.  In Växjö kan je leuk shoppen en de omgeving is er prachtig. Voor wie wil uitwaaien op witte stranden gaat naar het eiland Öland dat vanaf Kalmar met het Zweedse vasteland is verbonden door de 6 km lange Ölandsbron (autobrug). Het zonnige Öland is een favoriete vakantiebestemming van Zweedse gezinnen die er een huisje huren of op één van de 25 uitstekende beheerde campings of vakantieparken verblijven. Er is daarnaast een gigantische keuze uit zomerhuisjes, hutten en bungalows. Reken maar op zon, zee, lange witte zandstranden en talloze gezinsactiviteiten. Ook de Zweedse koninklijke familie viert hier elk jaar vakantie en verblijft dan in Solliden. Dit witte paleis in de stijl van een Italiaans landhuis moet je beslist gaan zien.

Voor wie de voetbalwedstrijden wil combineren met een vakantie in Zweden is van harte welkom in Småland. Tickets voor het EK-voetbal zijn te verkrijgen via www.ticnet.se.

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie):
Voor meer informatie over Zweden, over VisitSweden of over persreizen naar een van de Zweedse campings kun je contact opnemen met:
Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden
telefoon +31 (0)20 – 520 61 25, mobiel +31 (0)6 12 663 647
e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com
Twitter: VisitSweden NL
Facebook:VolgZweden
Beeldmateriaal van Zweden? Ga naar http://imagebank.sweden.se/

OVER VISITSWEDEN

VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal.

VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

Advertenties: