donderdag 1 augustus 2013

Persnieuwsbrief augustus 2013

Ontelbaar aantal eilandjes voor de kust van Zweden

Er zijn ongeveer 220.000 eilanden voor de kust van Zweden, sommige groot en dichtbevolkt, andere piepklein, niet meer dan een boven water uitstekende rots, waar het met drie mensen al een drukte van belang zou zijn. En met het grondwettelijk recht van Zweden op rondzwerven, het allemansrätt, zijn ze voor iedereen toegankelijk.

Het Zweedse Centraal Bureau voor de Statistiek schat dat de helft van de Zweden de beschikking hebben over een zomerhuisje. En veel daarvan staan op een eiland. En bovendien dobberen er 1,3 miljoen plezierschepen rond in de Zweedse wateren. Als de zon schijnt trekken de Zweden naar de eilanden en de meesten van hen gaan de kant op van Gotenburg en Stockholm.

Bij de twee grootste steden van Zweden liggen de twee belangrijkste archipels: de archipel van Stockholm en de archipel van Gotenburg en Bohuslän. Deze eilandengroepen zijn niet alleen uiterst divers, maar ook nog eens zeer omvangrijk (alleen al bij Stockholm vind je zo’n 30.000 eilanden). Het enige wat ze gemeen hebben, is het gemak waarmee je ze kunt bereiken. Een Zweed die in Stockholm of Gotenburg woont, kost het op vrijdagmiddag nauwelijks meer dan een uur om van zijn bureau naar een weekendje eilandparadijs te verkassen. En in de vakantiemaand juli verlaten hele volksstammen de steden om naar een rots te gaan die ze ‘thuis’ noemen.

Duiken in Zweden

Vanaf de duizenden eilandjes is het ook onder water goed toeven. Aan de Zweedse westkust (Bohuslän) kun je prachtig duiken. De kust bestaat uit fjorden en honderden rotseilandjes. Voor vogelliefhebbers is het ook een walhalla; zeevogels zijn er in ruime mate. Ook zie je af en toe zeehonden. In de prachtige dorpjes tref je de bekende Zweedse rode houten huisjes.

Om te gaan duiken maak je een kort boottochtje naar een rotseilandje, punt of baai. Het bodemprofiel is afwisselend steile dropoff of vloeiend terrasvormig, tot de zandbodem wordt bereikt. Het water is helder, tussen de 7 en 10 meter, kent geen getijdenbeweging en geen stroming. Wel is er af en toe wat deining op ondiepte maar alleen bij winderig weer. Daardoor is er wel sterke thermoclinevorming. Aan de oppervlakte is het water zo’n 20 tot 22 graden, op 30 meter is er 14 graden van over.

Onder water tref je: dodemansduimen, pollakken, kabeljauwen, vele soorten lipvissen, zeedahliaatjes, galatheas, spinkrabben, en daarnaast ook de nodige exotische soorten zeesterren, naaktslakjes, en soorten zoals gele haarkwal, leng, hoornkoraal, griet, adderzeenaalden. Aan de oostkust, bij Kalmar kan men duiken op gezonken vissersboten. De wrakken liggen op zo’n 30 meter.
Voor informatie: www.dykleif.se

Advertenties: