woensdag 13 juli 2011

Top 5 dichtstbijzijnde Zweedse stranden

Voor een Zweedse zon-zee-en-strandvakantie kun je het snelst terecht in Skåne. De zuidwestelijke regio ligt geografisch het dichtstbij Nederland. Wie vroeg opstaat, kan al rond lunchtijd languit in het Zweedse zand liggen. Maar waar moet je zijn? VisitSweden Nederland bekeek 24 populaire badplaatsen en haalde er de beste vijf uit.

De keuze van VisitSweden Nederland betreft zuiver zandstranden in Skåne aan de kust van de Östersund (Sont) en de Oostzee die zich EU-bad mogen noemen. Daarvoor moet de locatie onder meer minimaal 200 zonplaatsen bieden én wordt het zeewater iedere veertiende dag gemeten op kwaliteit. Op sommige plekken wappert een blauwe vlag, die staat voor nog betere kwaliteit, zekerheid, service en milieu. VisitSweden selecteerde ook op bereikbaarheid voor Nederlandse vakantiegangers (inclusief mensen met een handicap) en keken nog wat strenger naar de locaties. “Wij vinden het bijvoorbeeld niet oké om te baden in de buurt van een kerncentrale die na de buitengebruikstelling nog in de afkoelingsperiode zit (Barsebäck)”, aldus Pauline van den Brandhof, PR Manager van VisitSWeden. Dit zijn wat VisitSweden Nederland betreft de beste vijf, dichtstbijzijnde Zweedse zandstranden: Ribersborg. Malmö’s eigen stadsstrand (2,5 km lang). Met ook zonne- en sportweide en kiosk. Met een van Zwedens mooiste pieren en een klassiek, fraai koudwaterbadhuis. Zwedens hoogste gebouw, de Turning Torso (190 m), waakt over je. Fietspad en wandelpad om het hele gebied. Bij het fietspad ook toiletten. Långa bryggan/Saltsjöbad, Bjärred. Ten noorden van het dorp Lomma en slechts 19 kilometer (0:20 met de auto/motor) ten noorden van Malmö. Met cafetaria, toiletten, douches, kinderspeelplaats, bbq-plek en een leuke pier mét restaurant. Falsterbo Strandbad (Blauwe vlag). Het uiterste zuidwestelijke puntje van Zweden (schiereiland Skänor). Met kiosk, toiletten, douche. Nabijgelegen jachthaven. Skänors havsbad (Blauwe vlag). Aan de noordwestkant van het schiereiland Skänor, dat het meest zuidwestelijke puntje van Zweden is. Met kiosk, toiletten. Nabijgelegen camping. Kämpinge (Blauwe vlag). Aan de zuidkant en het oostelijk begin van het schiereiland Skänor/Falsterbo, dat het meest zuidwestelijke puntje van Zweden is. Met kiosk, toiletten. De geselecteerde, dichtsbijzijnde beste ‘badstranden’ (stranden waar mensen naar toe gaan om te zwemmen, niet om te feesten) van Zweden liggen allemaal in of in de buurt van Malmö. Reis je vanaf Schiphol via het vliegveld van Kopenhagen, dan kun je al in 4 tot 5 uur languit in het Zweedse zand liggen. Inchecken en transfer met de pendeltrein (Öresundståg) van Copenhagen Airport naar Malmö inbegrepen. Reken met de auto of motor op circa 10 à 11 uur reistijd, gemeten vanaf Utrecht. Bij de rit van 800 kilometer zijn rusttijden, de boot van Duitsland naar Denemarken (Puttgarden – Rödby) en de Öresundtunnel-brugverbinding meegerekend. Info: www.visitsweden.com

Noot voor de redactie (niet voor publicatie): voor meer informatie over Zweden als vakantiebestemming of voor meer over VisitSweden, neemt u het best contact op met:
Pauline van den Brandhof, PR manager Nederland, +31 294 41 66 50, e-mail pualine.brandhof@visitsweden.com.

Speciale perssite: http://www.visitsweden.com/zweden/PressRoom/Local-press-rooms/Holland/

Beelmateriaal van VisitSweden kunt u kosteloos downloaden via www.imagebank.sweden.se. Hier kunt u zich ook registreren. U ontvangt dan een persoonlijke toegangscode, waarmee u vervolgens op ieder gewenst moment foto's kunt downloaden.

Bij publicatie of overname van onze teksten verzoeken wij u vriendelijk ons een exemplaar toe te sturen en onze website www.visitsweden.com te vermelden.

Over VisitSweden: VisitSweden is het officiële PR- & Communicatiebureau van Zweden met als missie Zweden internationaal te promoten als vakantiebestemming en het merk “Zweden” uit te bouwen. Uitgangspunt hierbij is een diepgaande kennis van de doelgroep, en van de boodschappen en kanalen waarmee deze te bereiken is. VisitSweden heeft als doel de winstgevendheid van het Zweedse toerisme, en de inkomsten van Zweden als geheel, te helpen verbeteren, met een beter welzijn als resultaat. Opgericht in 1995 als de Zweedse Reis- en Toerisme Raad is VisitSweden eigendom van de Zweedse staat, met het Ministerie van Ondernemingen, Energie en Communicatie, en de Zweedse Toeristische sector als gelijkwaardige eigenaren. Toerisme in Zweden levert een omzet op van 255 miljard Zweedse kronen (circa 28 miljard euro). De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan 162.000 mensen (op een jaarlijkse fulltimebasis). Gelet op het aantal overnachtingen (685.834) zijn Nederlanders de vierde belangrijkste toeristengroep van Zweden.