dinsdag 15 november 2011

Nieuw cultureel centrum in Zweden

Spira, nieuw cultureel centrum in Jönköping, Zweden

Jönköping zet sinds afgelopen weekend de uitgestrekte Zuid-Zweedse regio Småland op de culturele kaart van Scandinavië. Dankzij Spira, de nieuwe culturele magneet die muziek, dans en theater bijeen brengt onder een dak en onder een leiding. Die samenvoeging is een kleine revolutie, aldus de Smålanders.

“Het lijkt net of je op een boot bent”, zegt Gert Wingårdh de architect uit Göteborg, die Spira zijn vorm en aanblik gaf. “De tekeningen en ontwerp zijn één ding, maar daarmee heb je nog geen culturele magneet”, aldus Windgårdh. “Het zijn de inwoners van Småland die dit fantastische gebouw hebben geschapen via hun volksvertegenwoordiging. Ik wil dit cluster van vier podia zien ontwikkelen en veranderen met zijn tijd, door ‘alles’ waarmee het wordt gevuld.”

‘Alles’ betekent 800 evenementen per jaar voor maximaal 1700 toeschouwers per keer op een oppervlakte van 15.000 vierkante meter (gebouwomtrek). Vanuit de foyer heb je prachtige vergezichten over stad en water, dankzij een gevel met 6000 vierkante meter glas. De rood-oranjebruine elementen die in de buitenzijde zijn verwerkt, doen erg denken aan de kleur van de rode zwavel van de veiligheidslucifers waarmee Jönköping groot werd. De in Nederland zeer bekende Zwaluw-tändstickor (Zweeds voor lucifers) komen oorspronkelijk hier vandaan.

Spira wordt het nieuwe thuis voor Jönköpings trots: het kamerorkest Sinfonietta dat sinds 1988 naam maakt in Zweden en Smålands Dramatiska, dat al ruim 30 jaar professioneel theater speelt. Daarnaast is Spira de vaste plek voor vijf kleinere ensembles waaronder het Freja Musikteater waar jongeren met autisme, het syndroom van Apserger, adhd of een functioneringsbeperking zich creatief kunnen uiten.

Over Jönköping
Jönköping (89.000 inwoners) wordt in de volksmond ook wel het Jeruzalem van Zweden genoemd. De Pinkstergemeente en andere vrije kerken hebben er stevige wortels. In het (westelijk) centrum alleen al zijn er een dozijn gebedshuizen, met de Sofia Kyrka (Sofiakerk) als architectonisch middelpunt van het westelijk stadshart. In het westen vind je ook het lucifermuseum (Tändsticksmuseet), een bezoektip.

Jönköping ligt aan de zuidoever van Vättern. Iedere winter komt er een groep Nederlanders schaatsen op dit in omvang tweede meer van Zweden. Iedere zomer is er een populaire fietsronde van 300 kilometer voor profs en amateurs rond het meer. De Vätternrundan op 15 en 16 juni 2012 is met 20.000 deelnemers de herfst ervoor al volgeboekt, maar je kunt de fietstocht natuurlijk ook buiten het evenement om op eigen gelegenheid maken. Jönköping vormt fysiek een geheel met Huskvarna, waar fabriek en museum van de in Nederland bekende machineproducent Husqvarna nog altijd de grootste werkgever van de streek zijn.

Info: www.visitsweden.com

NOOT VOOR DE REDACTIE

(niet voor publicatie): voor meer informatie over Zweden als vakantiebestemming of voor meer over VisitSweden, kun je contact opnemen met:
Pauline van den Brandhof, PR Manager Nederland, +31 294 41 66 50, + 31 6 12 66 36 47,  pauline.brandhof@visitsweden.com.

SPECIALE PERSSITE: http://www.visitsweden.com/zweden/PressRoom/Local-press-rooms/Holland/

BEELDMATERIAAL van Zweden kunt u kosteloos downloaden via  http://imagebank.sweden.se/. Bij publicatie of overname van onze teksten verzoeken wij je vriendelijk ons een exemplaar toe te sturen en onze website www.visitsweden.com te vermelden.

OVER VISITSWEDEN
VisitSweden is het officiële PR- & Communicatiebureau van Zweden met als missie Zweden internationaal te promoten als vakantiebestemming en het merk “Zweden” uit te bouwen. Uitgangspunt hierbij is eendiepgaande kennis van de doelgroep, en van de boodschappen en kanalen waarmee deze te bereiken is. VisitSweden heeft als doel de winstgevendheid van het Zweedse toerisme, en de inkomsten van Zweden als geheel, te helpen verbeteren, met een beter welzijn als resultaat. Opgericht in 1995 als de Zweedse Reis- en Toerisme Raad is VisitSweden eigendom van de Zweedse staat, met het Ministerie van Ondernemingen, Energie en Communicatie, en de Zweedse Toeristische sector als gelijkwaardige eigenaren. Toerisme in Zweden levert een omzet op van 255 miljard Zweedse kronen (circa 28 miljard euro). De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan 162.000 mensen (op een jaarlijkse
fulltimebasis). Gelet op het aantal overnachtingen (685.834) zijn Nederlanders de vierde belangrijkste toeristengroep van Zweden.

VisitSweden | Flevolaan 4 | 1382 JZ | Weesp | Tel 0294 - 41 66 50 | Fax 0294 – 41 51 69 |
press.nl@visitsweden.com | www.visitsweden.com | Twitter: VisitSwedenNL | Volg Zweden (VisitSweden NL) op Facebook

Advertenties: