maandag 12 september 2011

Persnieuwsbrief September 2011

ABBA-tour in Stockholm

In Londen heb je de Beatles-tour, in New York de Sex and the City-tour en in Stockholm kun je vanaf nu de ABBA-tour maken. Een stadswandeling door de stad waar ABBA leefde en wertkte!
Keer terug in het Stockholm uit de jaren ‘70. Start bij het stadhuis waar Benny zijn eerste optreden gaf. Vervolgens passeer je het Sheraton Hotel, een van de vele plekken waar ABBA-clips zijn opgenomen en een van de meest kenmerkende monumenten uit de jaren ’70. Breng een bezoek aan de Koninklijke Opera die in 1976 het toneel was van het koninklijke huwelijk en de song Dancing Queen die ABBA daar ten gehore bracht. De tour bevat een lekker glitter en disco-gehalte!
De wandeling kun je doen op vrijdag en zaterdag, start om 16.00 uur en duurt ongeveer twee uur. Een kaartje kost 120 Zweedse kronen en is te koop bij het Stockholms Stadsmuseum (Stadsmuseet).

Ontdek de Zweedse keuken

Zweden staat bekend om rust, ruimte en natuur. Nederlanders gaan erheen om elanden te spotten, te kanoen, te vissen of om Pippi Langkous tegen het lijf te lopen. Maar, Zweden maakt een culinaire revolutie door, dus ontdek ook eens de Zweedse keuken! De interesse voor traditionele kooktechnieken en het gebruik van verse streekproducten nemen toe. Het resultaat van deze evolutie is een gloednieuw gastronomisch ‘landschap’ waar mensen heerlijk kunnen tafelen; niet alleen in de grote steden maar ook in stadjes verspreid over het Zweedse platteland. De Zweedse minister van Landbouw wil de voedselexport verdubbelen in 2020. Reden voor de Zweedse topkok Jesper Johansson om naar de Zweedse ambassade in Nederland af te reizen en daar een aantal van zijn nieuw ontwikkelde recepten aan pers en stakeholders van de ambassadeur te introduceren. Slaat het aan dan bezoekt hij ook andere Zweedse ambassades. Op deze manier wil Zweden zich meer profileren als nieuwe culinaire bestemming. Voor echte Zweedse producten kun je terecht bij www.swedishmenu.se.

Gerookt rendierhart op Zweeds tunnbrod met blauwe kaas (10 porties)
300 g gerookt rendierhart, dun gesneden
200 g blauwe kaas
tunnbrod of knäckebröd
- Frituur de plakjes rendierhart.
- Leg ze op het tunnbrod of knäckebröd.
- Kruimel de kaas erover.

Zweden tellen al af voor langlauf-event Vasaloppet

Het jaarlijkse Vasaloppet-langlauf-event in Dalarna, de immens populaire langlauf-tochten waar duizenden Zweden aan meedoen, vindt dit jaar van 24 februari tot en met 4 maart 2012 plaats. Het aantal inschrijvingen is dit jaar massaal. Al meer dan 36.000 langlaufers hebben zich aangemeld, dat is een stijging van 61 procent ten opzichte van twee jaar geleden. Er zijn verschillende tracks varierend in aantal kilometers en op verschillende data. De echte Vasaloppet is op zondag 4 maart, heeft een lengte van 90 km, start in Sälen en de finish is in Mora. Aan deze track doen 15.800 mensen mee en is inmiddels vol geboekt.
www.vasaloppet.se

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie):
Voor meer informatie over Zweden, over VisitSweden of over persreizen naar Zweden kun je contact opnemen met: Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden, telefoon +31 (0)294 – 41 66 50 (kies 3),
mobiel +31 (0)6 12 663 647, e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com, Twitter: VisitSweden NL.

Advertenties: