maandag 2 januari 2012

Officiële @sweden Twitter-account nu van iedereen

Zweden is een land van veel meningen, goede ideeën en innovatie. Onder andere Carl von Linné (Linnaeus), Anders Celsius, Dag Hammarskjöld en Astrid Lindgren beïnvloedden met hun bedenksels de wereld op hun eigen manier. Zweden kan niet door één persoon worden beschreven en daarom wordt het officiële @sweden Twitter-account in handen gegeven van 'het volk'. Om beurten geven gastschrijvers hun visie over het Zweden van alledag.

Een opinieschrijver, eigenaar van een reclamebureau, priester of een leraar Zweeds. Dit zijn enkele personen die om de beurt in de pen klimmen voor het officiële Twitter.com/sweden, een initiatief van VisitSweden en het Zweedse taalinstituut Si.

'Niemand is alleen eigendom van het merk Zweden', zegt Thomas Brühl, directeur van VisitSweden, de officiële PR- & marketingorganisatie van Zweden. 'Met het openbreken van het Twitter-account @sweden geven we iedereen de ruimte over Zweden te schrijven.'

De gastauteurs zijn geselecteerd op verschillende eigenschappen, vaardigheden en interesses en zullen twitteren over van alles en nog wat, zoals design, innovatie, stedentrips, homoseksualiteit en outdoor activities. Schrijver en marketingexpert Jack Werner was de eerste gastauteur van het @sweden-account. Op de dag van de Nobeluitriekingen, 10 december, postte hij zijn eerste Tweet. 'Ik ben blij en trots te zijn gevraagd', zegt Jack Werner. 'Ik heb het altijd leuk gevonden om bezoekers mijn beeld van Zweden te geven en nu kan dat.'

Twitter.com/sweden is Engelstalig enbestaat sinds 2009. Sinds de openstelling begin december voor gastschrijvers is het aantal volgers van 8.000 opgelopen naar 13.000. Ook meerdere Nederlanders die in en buiten Zweden wonen zijn gastschrijver.  Naast @sweden heeft VisitSweden Nederland ook nog een twitter-account: VisitSwedenNL.

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie): voor meer informatie over Zweden kunt u contact opnemen met: Pauline van den Brandhof, PR manager Nederland, +31 294 41 66 50, +31 6 12 66 36 47, pauline.brandhof@visitsweden.com.

SPECIALE PERSSITE: http://www.visitsweden.com/zweden/PressRoom/Local-press-rooms/Holland/

BEELDMATERIAAL van Zweden kunt u kosteloos downloaden via http://imagebank.sweden.se/. Bij publicatie of overname van onze teksten verzoeken wij u vriendelijk ons een exemplaar toe te sturen en onze website www.visitsweden.com te vermelden.

OVER VISITSWEDEN VisitSweden is het officiële PR- & Communicatiebureau van Zweden met als missie Zweden internationaal te promoten als vakantiebestemming en het merk “Zweden” uit te bouwen. Uitgangspunt hierbij is een diepgaande kennis van de doelgroep, en van de boodschappen en kanalen waarmee deze te bereiken is. VisitSweden heeft als doel de winstgevendheid van het Zweedse toerisme, en de inkomsten van Zweden als geheel, te helpen verbeteren, met een beter welzijn als resultaat.

Opgericht in 1995 als de Zweedse Reis- en Toerisme Raad is VisitSweden eigendom van de Zweedse staat, met het Ministerie van Ondernemingen, Energie en Communicatie, en de Zweedse Toeristische sector als gelijkwaardige eigenaren. Toerisme in Zweden levert een omzet op van 255 miljard Zweedse kronen (circa 28 miljard euro). De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan 162.000 mensen (op een jaarlijkse fulltimebasis). Gelet op het aantal overnachtingen (685.834) zijn Nederlanders de vierde belangrijkste toeristengroep van Zweden.

VisitSweden | Flevolaan 4 | 1382 JZ | Weesp | Tel 0294 - 41 66 50 | Fax 0294 – 41 51 69| www.visitsweden.com | Twitter: VisitSwedenNL

Advertenties: