vrijdag 8 juli 2011

Medische hulp Zweden goed geregeld

Zeven van de tien Nederlanders is bezorgd over de medische hulp op hun vakantiebestemming, zo blijkt uit onderzoek van communicatiebureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare. Wie Zweden kiest, kan echter gerust op vakantie.

Medisch personeel in Zweden spreekt doorgaans erg goed Engels en soms Duits. De afgelopen jaren zijn er met enige regelmaat bovendien Nederlandse verpleegkundigen aan de slag gegaan bij meerdere Zweedse ziekenhuizen. Er zijn zelfs Nederlandse dierenartsen actief, zoals in het bij Nederlanders populaire Värmland in Midwest-Zweden.

Normale en acute medische zorg in Zweden is regionaal georganiseerd, waarbij de rijksdienst Socialstyrelsen voortdurend toetst op handhaving van kwaliteit, hygiëne en niveau. De route naar ziekenhuizen (sjukhus, tevens voorzien van een rood kruis) of zorgposten (vårdcentralen) staat op snelwegborden al aangegeven. Akut betekent acuut (= Eerste hulp).

In dorpen die te klein zijn voor grote medische voorzieningen, is dikwijls bewegwijzering naar de lokale arts (läkare) en de tandarts (tandläkare). Ook de ruim 1100 apotheken (apoteket) staan goed aangegeven. Ze hebben behalve het logo van de eigen keten, altijd een groen kruis aan de gevel of op de deur.

Sinds november 2009 kunnen pijnstillers en verzorgende middelen waarvoor geen doktersbriefje nodig is, ook bij de meeste supermarkten en pompstations worden gekocht. In het hele land zijn er daardoor ruim 6.000 verkooppunten van zogenoemde receptvrije medicijnen bijgekomen. Veel Zweedse woorden lijken op Nederlandse woorden (insectenbeet = insektsbett; diarree = diarré); het personeel in supermarkten en bij pompstations spreekt vaak ook goed Engels.

112 is ook in Zweden het alarmnummer voor de hulpdiensten en dit nummer is doorgaans gewoon met de eigen mobiele telefoon gratis te bereiken, ook voor wie geen Zweeds telefonie-abonnement heeft. Zweden kent drie grote en een aantal kleinere mobiele netwerkproviders, waardoor er bijna altijd wel een verbinding is.

Zweden is uitgestrekt – circa 1600 bij 500 kilometer – en om mensen in de meer afgelegen locaties snel te kunnen bereiken, staan er over het land verspreid ambulancehelikopters. Die vervoeren ook gewonden naar ziekenhuizen. Luchtmacht- en privé-helicopters springen desnoods bij. Veel doorgaande wegen zijn zo gemaakt dat ze als start- en landingsbaan voor grotere vliegtuigen kunnen dienen.

Prijzen voor medicijnen en verzorgende middelen zijn 10 tot 25 procent duurder dan in Nederland. Wie echter voor vertrek naar Zweden een zogenoemd E-111-formulier bij zijn zorgverzekeraar aanvraagt en dit meeneemt, kan doorgaans gratis gebruik maken van de Zweedse medische zorg (op tandarts na). Stuur eventuele kassabonnen in Nederland naar de verzekeraar, vergeet de reisverzekering niet en als vakantieganger kun je in Zweden onbezorgd genieten.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie): voor meer informatie over Zweden als vakantiebestemming of voor meer over VisitSweden, neemt u het best contact op met:
Pauline van den Brandhof, PR manager Nederland, +31 294 41 66 50, e-mail pualine.brandhof@visitsweden.com.

Speciale perssite: http://www.visitsweden.com/zweden/PressRoom/Local-press-rooms/Holland/

Beelmateriaal van VisitSweden kunt u kosteloos downloaden via www.imagebank.sweden.se. Hier kunt u zich ook registreren. U ontvangt dan een persoonlijke toegangscode, waarmee u vervolgens op ieder gewenst moment foto's kunt downloaden.

Bij publicatie of overname van onze teksten verzoeken wij u vriendelijk ons een exemplaar toe te sturen en onze website www.visitsweden.com te vermelden.

Over VisitSweden: VisitSweden is het officiële PR- & Communicatiebureau van Zweden met als missie Zweden internationaal te promoten als vakantiebestemming en het merk “Zweden” uit te bouwen. Uitgangspunt hierbij is een diepgaande kennis van de doelgroep, en van de boodschappen en kanalen waarmee deze te bereiken is.

VisitSweden heeft als doel de winstgevendheid van het Zweedse toerisme, en de inkomsten van Zweden als geheel, te helpen verbeteren, met een beter welzijn als resultaat. Opgericht in 1995 als de Zweedse Reis- en Toerisme Raad is VisitSweden eigendom van de Zweedse staat, met het Ministerie van Ondernemingen, Energie en Communicatie, en de Zweedse Toeristische sector als gelijkwaardige eigenaren. Toerisme in Zweden levert een omzet op van 255 miljard Zweedse kronen (circa 28 miljard euro). De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan 162.000 mensen (op een jaarlijkse fulltimebasis). Gelet op het aantal overnachtingen (685.834) zijn Nederlanders de vierde belangrijkste toeristengroep van Zweden.