dinsdag 15 november 2011

Eland promoot schaatsen in Zweden

Eland promoot schaatsen op meters dik natuurijs in Zweden
VisitSweden bezoekt schaatsbanen met informatie over ‘Östersund de Winterstad’

Twee Zweedse schones en een eland toeren vanaf 12 november langs Nederlandse schaatsbanen om het schaatsen op een van de grootste meren van Zweden te promoten. Schaatsen in Zweden is totaal anders dan in Nederland: ‘je onbeperkt en uren uitleven op meters dik natuurijs dat is iets voor Nederlanders’, aldus VisitSweden. Daarom trekt de eland met twee blonde meiden in november en december langs de Uithof, FlevOnIce, Utrechtse IJsbaan (Vechtsebanen) en de Jaap Edenbaan in Amsterdam. Op schaatsbaan de Uithof in Den Haag is de kick-off, op zaterdag 12 november vanaf 19.30 uur.

Alleen slootjes en vijvertjes vriezen af en toe nog dicht in Nederland. In Zweden is dat een ander verhaal. Het Storsjömeer bij Östersund, 464 km2, is ‘s winters – vanaf december tot en met eind maart - een eindeloze ijsvlakte. Het is een ontmoetingsplaats voor iedereen. Schaatsers en langlaufers glijden rustig naast elkaar voort. Het ijs is dik genoeg voor sneeuwscooters en zelfs voor auto’s. Een deel van het ijs wordt als weg gebruikt zodat alle plaatsen aan het meer goed bereikbaar zijn. Voor Nederlanders is dit een spektakel om te zien. Een unieke plek om de ijzers onder te binden.

Daarom start VisitSweden de campagne ‘Östersund, de Winterstad’ om Nederlandse schaatsfanaten te enthousiasmeren daar eens het ijs uit te proberen. Op zaterdag 12 november delen een eland en twee Zweedse schones flyers uit op de Uithof in Den Haag. Op maandag 14 november zijn ze op de Vechtsebanen in Utrecht, zaterdag 26 november bij FlevOnIce en op donderdag 1 december bij de Skaeve Skaes bij de Jaap Edenbaan in Amsterdam.

Strand
‘s Winters worden de bevroren oevers van het Storsjömeer omgebouwd tot een winterpark, een recreatiegebied voor winterliefhebbers met als grootste attractie het Storsjönmeer zelf dat dan omgetoverd wordt tot een waar schaatsparadijs. In het winterpark bevindt zich het ijsfunpark. Hier kun je leren schaatsen en langlaufen. Schaatsen, ski's en sleetjes zijn er zowel te huur als te koop. Voor de kinderen is er sneeuwspeeltuin met sneeuwkasteel en sneeuwdraaimolen. De bankjes om op te zitten zijn van ijs en sneeuw. Je geniet er van sneeuw- en ijssculpturen. Er is warme chocolademelk en er worden lekkere hapjes verkocht. Ouders wandelen er met hun buggies en kinderwagens zo het ijs op. En door de ligstoelen in de zon heb je het gevoel dat je je aan een strand bevindt. Alleen dan eentje op het ijs.

Sauna en hot tubs
Aan de rand van het meer bevinden zich een sauna en stomende hot tubs  met uitzicht op het bevroren meer. Het afkoelen na het saunabezoek doe je gewoon in een ijswak in het meer of je maakt liggend je eigen, mooie sneeuwafdruk in de sneeuw.

Kijk op www.visitsweden.com/dewinterstad voor meer informatie.
De eland en de Zweedse meiden zijn te vinden op:
Uithof – Den Haag - zaterdag 12 november vanaf 19.30 uur
Vechtsebanen – Utrecht - maandag 14 november vanaf 20.30 uur
FlevOnIce – Biddinghuizen – zaterdag 26 november vanaf 14 uur
Skaeve Skaes bij de Jaap Edenbaan in Amsterdam – donderdag 1 december vanaf 20 uur

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kun je contact opnemen met: Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden, telefoon +31 (0)294 – 41 66 50 (kies 3), mobiel +31 (0)6 – 12 663 647, e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com, Twitter: VisitSweden NL.

OVER VISITSWEDEN
VisitSweden is het PR- & Communicatiebureau van Zweden met als missie Zweden internationaal te promoten als vakantiebestemming en het merk “Zweden” uit te bouwen. Uitgangspunt hierbij is een diepgaande kennis van de doelgroep en van de boodschappen en kanalen waarmee deze te bereiken is.

VisitSweden heeft als doel de winstgevendheid van het Zweedse toerisme, en de inkomsten van Zweden als geheel, te helpen verbeteren, met een beter welzijn als resultaat.

VisitSweden is eigendom van de Zweedse staat. Toerisme in Zweden staat voor 2,94% van het BNP en levert een omzet op van 215 miljard Zweedse kronen (circa 20 miljard euro). De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan 152.000 mensen (op een jaarlijkse fulltimebasis). De exportwaarde is 75,4 miljard Zweedse kronen (circa 75 miljard euro) statistieken van NUTEK, 2006).

Advertenties: