vrijdag 24 juni 2011

Berenpark redt jonge beer

De verzwakte en ondervoedde jonge bruine beer die begin juni in het Orsa Berenpark in Zweden is opgenomen om te revalideren is aangesterkt. Het Berenpark heeft laten weten dat het in de steekgelaten jong gered is en in het berenpark mag blijven

'Kleine', zoals die werd genoemd, woog slechts 3-4 kg, dat is de helft van wat een 5 maanden jonge beer normaal weegt. In het begin at hij niet zelf en was hij niet in staat om zelf te drinken. De verzorgers gaven hem de fles. Na een grote inspanning door de verzorgers en de dierenarts van het Orsa Berenpark tijdens de eerste paar dagen werd Kleine steeds alerter. Hij begon zelf te eten en sterkte aan.

Het Orsa Berenpark is blij met de voortgang van Kleine. Hij blijft in het park en zodra hij sterk genoeg is mag hij naar buiten en kan iedereen hem komen bekijken, aldus Pernilla Thalin, Directeur van Orsa Berenpark. Ook Kenneth Ekvall, coördinator Scandinavische bruine beer, van de Zweedse Dierentuinvereniging is trots op de redding van Kleine: “Dit is een waardevolle aanvulling op de genetische populatie van bruine beren in dierentuinen. Vergelijkbaar met de wilde populatie." Over Orsa Berenpark: Het berenpark wordt ook vaak Orsa Grönklitt genoemd. Naast vele berensoorten zoals de bruine beer, ijsbeer en Kamtsjatkabeer zijn er ook Siberische tijgers, lynxen, wven, veelvraten, oehoes en vossen. Het park heeft ieder jaar circa 140.000 bezoekers en is het grootste berenpark van Europa. Door de verschillende uitkijkpunten, waar je een overzicht hebt over de gehele hokken, zijn de dieren goed te observeren.

Orsa Berenpark is eigendom van de Grönklitt Groep. De Grönklitt Groep is een van de snelst groeiende toeristische Zweedse bedrijven en biedt de volgende faciliteiten: Orsa Bowling Enåbadets Camping, Siljansbadets Camping, sprookjesland Santaworld en Tänndalen Ski Resort.

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie): voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden, vaste telefoon +31 (0)294 – 41 66 50 (kies 3), mobiel +31 (0)6 – 12 663 647, e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com.

SPECIALE PERSSITE: http://www.visitsweden.com/zweden/PressRoom/Local-press-rooms/Holland/ BEELDMATERIAAL van Zweden kunt u kosteloos downloaden via www.imagebank.sweden.se.

OVER VISITSWEDEN VisitSweden is het PR- & Communicatiebureau van Zweden met als missie Zweden internationaal te promoten als vakantiebestemming en het merk “Zweden” uit te bouwen. Uitgangspunt hierbij is een diepgaande kennis van de doelgroep, en van de boodschappen en kanalen waarmee deze te bereiken is. VisitSweden heeft als doel de winstgevendheid van het Zweedse toerisme, en de inkomsten van Zweden als geheel, te helpen verbeteren, met een beter welzijn als resultaat.

Opgericht in 1995 als de Zweedse Reis- en Toerisme Raad is VisitSweden eigendom van de Zweedse staat, met het Ministerie van Ondernemingen, Energie en Communicatie, en de Zweedse Toeristische sector als gelijkwaardige eigenaren.

Toerisme in Zweden staat voor 2,94% van het BNP en levert een omzet op van 215 miljard Zweedse kronen (circa 20 miljard euro). De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan 152.000 mensen (op een jaarlijkse fulltimebasis). De exportwaarde is 75,4 miljard Zweedse kronen (circa 75 miljard euro) statistieken van NUTEK, 2006). VisitSweden | Flevolaan 4 | 1382 JZ | Weesp | Tel 0294 - 41 66 50 | www.visitsweden.com