zaterdag 2 juli 2011

Zweden meest populair

Zweden is het best bezochte land van Scandinavië. Dit blijkt uit een analyse van VisitSweden naar vakantiebestemmingen onder volwassenen uit Europa en de Verenigde Staten. In totaal kwam Zweden op de negende plek van de wereld.

Zweden meest populaire bestemming van Scandinavië

VisitSweden heeft 18 000 reisverslagen geanalyseerd van hoog opgeleide reizigers uit Europa en de VerenigdeStaten die die de afgelopen 12 maanden een reis hebben gemaakt. Zweden is het Scandinavische land dat het meeste bezoek krijgt van toeristen. VisitSweden geeft aan dat de groei aan toerisme naar Zweden is ontstaan sinds zij actief is op internet. Vakantiebestemmingen zoals Spanje en Frankrijk staan bovenaan de lijst van populaire vakantiebestemmingen. Maar de positie van Zweden is populairder dan van Portugal en Nederland.

Zweden is een modern land met een sterke verbondenheid met de natuur en traditie. Ze heeft een exotische natuur, gecombineerd met een moderne levensstijl. Het is een land met een sterk nationaal merk en marketing (national branding) heeft invloed op de keuze als vakantiebestemming. Dat bevestigt de analyse van VisitSweden. In 2010 ontwikkelde Visit Sweden ongeveer 250 campagnes en projecten via sociale media, persreizen en events.

De belangrijkste bestemmingen voor de doelgroep waren (eerste tot vierde reis) gedurende de laatste 12 maanden:

(Meting in februari 2011)

1. Spanje

2. Frankrijk

3. Italië

4. Duitsland

5. Groot Brittanië

6. Turkije

7. Griekenland

8. Verenigde Staten

9. Zweden

10. Oostenrijk

11. Denemarken

12. Portugal

13. Nederland

14. Zwitserland

15. Finland

16. Ierland

17. Noorwegen

18. Canada

19. Australie

20. Nieuw-Zeeland

* VisitSweden en Gfk hebben het reisgedrag van meer dan 16 000 respondenten geanalyseerd, die meer dan 18 000 reizen hebben gemaakt in het afgelopen jaar. De respondenten behoren tot de doelgroep van VisitSweden, zijn werelburgers en reislustig en hebben een relatief hoog inkomen. Het onderzoek weerspiegelt de gedeeltelijke of totale actieve bevolking van internet in 11 landen (Noorwegen, Denemarken, Finland, Rusland, Duitsland, Nederland, UK, USA, Frankrijk, Spanje, Italië).

NOOT VOOR DE REDACTIE

(niet voor publicatie):

Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden, vaste telefoon +31 (0)294 – 41 66 50 (kies 3),mobiel +31 (0)6 – 12 663 647, e-mail

pauline.brandhof@visitsweden.com.

OVER VISITSWEDEN

VisitSweden is het PR- & Communicatiebureau van Zweden met als missie Zweden internationaal te promoten als vakantiebestemming en het merk “Zweden” uit te bouwen. Uitgangspunt hierbij is een diepgaande kennis van de doelgroep, en van de boodschappen en kanalen waarmee deze te bereiken is. VisitSweden heeft als doel de winstgevendheid van het Zweedse toerisme, en de inkomsten van Zweden als geheel, te helpen verbeteren, met een beter welzijn als resultaat.

Opgericht in 1995 als de Zweedse Reis- en Toerisme Raad is VisitSweden eigendom van de Zweedse staat, met het Ministerie van Ondernemingen, Energie en Communicatie, en de Zweedse Toeristische sector als gelijkwaardige eigenaren. Toerisme in Zweden staat voor 2,94% van het BNP en levert een omzet op van 215 miljard Zweedse kronen (circa 20 miljard euro). De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan 152.000 mensen (op een jaarlijkse fulltimebasis). De exportwaarde is 75,4 miljard Zweedse kronen (circa 75 miljard euro) statistieken van NUTEK, 2006).

VisitSweden | Flevolaan 4 | 1382 JZ | Weesp | Tel 0294 - 41 66 50 | Fax 0294 – 41 51 69