maandag 30 juli 2012

Zweedse Poolexpress

De Zweedse regio Lapland in de Poolcirkel is het ruigste gebied van Zweden. Je vindt er het mooie Abisko-nationaalpark. In het najaar is het adembenemende Noorderlicht in deze streek op z'n best. Reizen door het gebied gaat gemakkelijk per trein, met de Poolexpress, over de Malmbaan.

De 470 kilometer lange Malmbaan tussen het Zweedse Luleå aan de Botnische Golf en het Noorse Narvik aan de Atlantische Oceaan werd in 1903 geopend om ijzererts (järnmalm) te vervoeren; passagiersvervoer is een relatief nieuw 'bijproduct'. De ijzererts komt uit de mijnen bij het Zweedse Gällivare/Malmberget en Kiruna en geeft Narvik zijn spoorwegstation. Schepen vervoeren de erts vanuit de Noorse havenstad het hele jaar door verder Europa in. Het Zweedse Luleå springt in lente, zomer en herfst bij zolang de Botnische Golf ijsvrij is.

Malmbaan
De Malmbaan werd tussen 1915 en 1923 als eerste traject in Zweden geëlektrificeerd, maar techniek blijft ook vandaag de dag speerpunt in het gebied. Startpunt Luleå, toegangspoort tot Noord-Zweden, krijgt vanaf volgend jaar het  kloppend hart van de sociale netwerksite Facebook in Europa, in de vorm van een enorm datacentrum met 10.000 computers. Wie nog even wil kijken waar de tijd heeft stilgestaan, bezoekt het het houten kerkdorp Gammelstad. Dit oorspronkelijke Luleå ligt 10 kilometer landinwaarts.

Kiruna
Eenmaal aan boord brengt de trein van de Zweedse nationale spoorwegen (SJ) je in circa 4 uur van Luleå naar Kiruna. Dit is de noordelijkste Zweedse stad, diep in de Poolcirkel. Kiruna leeft op de ijzerertsindustrie, maar is ook leuk als toeristische springplank. Bezoek met gids de Esrange, Europa's grootste civiele ruimtelanceerbasis. Maak een avontuurlijke uitstap naar de Kebnekaise, de hoogste Zweedse berg. Of pendel in de winter per bus naar het originele Icehotel, waarvan delen ieder jaar door Nederlanders worden ontworpen en gemaakt.

Abisko
De passagierstrein over de Malmbaan stopt ten westen van Kiruna letterlijk voor de deur van nationaal park Abisko en de Kungsleden (Koningspad): een 425 kilometer lange bergwandelroute. Even proeven van dit Kongingspad gaat eenvoudig door de ochtendtrein naar Abisko Turiststation te nemen en later met de avondtrein richting het wintersportdorpje Riksgränsen (skiën in mei, soms in juni) te gaan.

Meer informatie:
www.visitsweden.com
www.komjebuitenspelen.com

Noot voor de redactie (niet voor publicatie): voor meer  informatie over Zweden als vakantiebestemming of voor meer over VisitSweden, kunt u contact opnemen met:

Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden
vaste telefoon +31 (0)294 – 41 66 50 (kies 3)
mobiel +31 (0)6 – 12 663 647
e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com
Facebook: Volg Zweden (VisitSweden NL)
Twitter: @VisitSweden.

OVER VISITSWEDEN
VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal.

VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

Advertenties: