maandag 30 juli 2012

's Werelds grootste beer naar Zweeds berenpark

Vandaag opent het berenpark in Orsa, in Midden-Zweden, het verblijf voor een Kodiakbeer - 's werelds grootste landroofdier. Het berenpark redt hiermee het leven van een verwaarloosd berenjong uit Kodiak Island, Alaska. Het Zweedse berenpark is door de Alaskaanse autoriteiten geselecteerd om het berenjong op te vangen omdat hij anders zeker dood was gegaan. Nooit eerder zijn de grootste roofdieren uit het wild opgevangen in een park.

Het berenjong met de naam Taquka is overgevlogen uit Alaska en zit nu in zijn nieuwe Zweedse huis wat Kodiak Island is genoemd. Hij heeft volop ruimte om te vissen op zalm, kan rennen en spelen. Orsa berenpark is door het Departement of Fish and Game uit Alaska geselecteerd als het enige park in de wereld om de machtige Kodiakberen te huisvesten. Het berenpark hoopt dat Taquka er snel een vriendinnetje bij krijgt.

Afmaken geen keuze
In de herfst van 2010 kwam de moeder van het berenjong om tijdens de jaarlijkse berenjacht. Aanvankelijk waren er twee berenweesjes, maar een ervan is na verloop van tijd gevlucht. De twee roofdieren kamen steeds dichter bij de bewoonde wereld. De autoriteiten uit Kodiak, Alaska stonden voor een lastige keuze; afmaken of overbrengen naar een berenpark. Orsa berenpark is het enige berenpark ter wereld dat voldoet aan de hoge normen die Alaska stelt voor de opvang van beren. Het Orsa berenpark heeft al vele jaren uitgebreide en goede betrekkingen met Kodiak en Alaska. Het park kan volgens de autoriteiten als enige een mooie toekomst bieden aan de Kodiak beer.

De Kodiakbeer
Kodiakbeer: ‘s Werelds grootste landroofdieren. Mannetjes wegen tussen de 800-1000 kg, vrouwtjes ongeveer 500 kg. De Kodiakbeer is ongeveer tweemaal de grootte van een Scandinavische bruine beer. Ze leven op Kodiak Island.
Kodiak Island: gelegen in het zuiden van Alaska, de zee rond het eiland Kodiak maakt het onmogelijk voor de beren om naar het vasteland te zwemmen. Kodiak Island heeft een bevolking van 12.000 mensen en ongeveer 3.000 beren.
Berenjacht: Tweemaal per jaar, ongeveer 150 dieren, jachtomzet van ongeveer EUR 2,8 miljoen.

Over Orsa berenpark
Het Kodiakjong heeft in Zweden een ruimte van 20.000 vierkante meter die vergelijkbaar is met zijn leefomgeving in Alaska; hij kan levende vissen vangen, er is bos, strand, rotsen en keien en hij kan bosbessen, kruiden en andere lekkernijen zoeken. Het berenpark wordt ook vaak Orsa Grönklitt genoemd. Het park heeft ieder jaar circa 140.000 bezoekers en is het grootste berenpark van Europa. Door de verschillende uitkijkpunten, waar je een overzicht hebt over de gehele hokken, zijn de dieren goed te observeren. Aanwezige diersoorten: bruine beer, ijsbeer, Kamtsjatkabeer, Siberische tijger, lynx, wolf, veelvraat, oehoe, vos. In de zomer van 2011 verhuisde er zelfs een sneeuwluipaard naar het Leopard Center in het berenpark. Orsa berenpark is eigendom van de Grönklitt Groep. De Grönklitt Groep is een van de snelst groeiende toeristische Zweedse bedrijven en biedt de volgende faciliteiten: Orsa Bowling Enåbadets Camping, Siljansbadets Camping, sprookjesland Santaworld en Tänndalen Ski Resort.

Foto’s van Tuqaka:

Noot voor de redactie (niet voor publicatie): voor meer  informatie over Zweden als vakantiebestemming of voor meer over VisitSweden, kunt u contact opnemen met:

Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden
vaste telefoon +31 (0)294 – 41 66 50 (kies 3)
mobiel +31 (0)6 – 12 663 647
e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com
Facebook: Volg Zweden (VisitSweden NL)
Twitter: @VisitSweden.

OVER VISITSWEDEN
VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal.

VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

Advertenties: