maandag 30 juli 2012

Zweden steeds meer in trek bij culinaire toeristen

Verleidelijke Zweedse keuken afkomstig van Zweedse levensstijl

Culinaire toeristen trekken naar landen waar het eten en drinken een way of life is. De Zweedse levensstijl is er een van jagen, vissen en plukken van bessen en paddenstoelen. Steeds meer toeristen ontdekken de echte Zweedse keuken.

In de winter jagen de Zweden - in het bergachtige noorden - op de sneeuwfazant. In het najaar plukken ze - in de uitgestrekte bossen - massaal kruipbramen, wilde frambozen en rode bosbessen. Gelukkige verzamelaars vinden oranje cantharellen en het begeerde eekhoortjesbrood. Dan is er een grote verscheidenheid aan groenten en fruit zoals delicate knolgewassen, aarbeien, kersen, rode bessen en kruisbessen die worden geteeld in tuinen en boomgaarden. Alle gekenmerkt door een aromatische, genuanceerde en frisse smaak. En vissen doen de Zweden op zalm en forel waar de duizenden meren vol mee zitten of ze eten verse schaaldieren van de Westkust.

Succesvolle Zweedse keuken
Het gastronomische succes van de Zweedse keuken schuilt in de combinatie van innovatieve kooktechnieken en het gebruik van streekgebonden en authentieke producten, waarbij ook internationale invloeden worden omarmd. Ingrediënten als paddenstoelen en kruiden hebben in de uitgestrekte bossen en velden alle ruimte om volledig op smaak te komen. Daarnaast speelt de noordelijke ligging een belangrijke rol, omdat producten zoals bessen tijdens de lichte lentes en zomers in het koele klimaat de tijd krijgen om langzaam te rijpen.

Nieuwe gastronomische avonturen
Op de eilanden Gotland en Öland in de Oostzee is de gewilde Bourgondische truffel, Tuber uncinatum, ontdekt. Deze trekt veel fervente truffelzoekers van over de hele wereld. Eveneens op het eiland Öland, maar ook in de streek Skåne groeien druiven in overvloed met als gevolg dat er tegenwoordig een wijnfestival gehouden wordt: Åhus Vinfest. En, ’s werelds noordelijkste whiskystokerij bevindt zich in Zweden: in Ådalen.

Culinaire prikkelingen in het hele land
Een prikkeling van de smaakpapillen krijgen toeristen niet alleen in de drie grote steden Stockholm, Göteborg en Malmö maar ook op het platteland. In het noorden van Zweden, net ten noorden van het wintersportgebied Åre vind je Fäviken Magasinet; een restaurant gerund door de jonge chefkok Magnus Nilsson (voorheen van het driesterren Michelin-restaurant L’Astrance in Parijs). Ook hier schuilt het culinaire succes in het gebruik van streekgebonden en authentieke producten en top kooktechnieken. In de regio Dalarna, Midden-Zweden, vind je tal van lokale ondernemers die met gevoel voor vakmanschap en traditie prachtige producten zoals kazen, worsten, jams, en sappen maken. Met grote aandacht voor duurzaamheid, dierenwelzijn en voedselveiligheid dragen zij bij aan de wereldklasse van de moderne Zweedse keuken. Deze zomer zijn er culinaire rondleidingen  in de provincie Dalarna met pitstops bij zuivelboerderijen, markten en ovens met zelfgebakken brood.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie): voor meer  informatie over Zweden als vakantiebestemming of voor meer over VisitSweden, kunt u contact opnemen met:

Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden
vaste telefoon +31 (0)294 – 41 66 50 (kies 3)
mobiel +31 (0)6 – 12 663 647
e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com
Facebook: Volg Zweden (VisitSweden NL)
Twitter: @VisitSweden.

OVER VISITSWEDEN
VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal.

VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

Advertenties: