maandag 30 juli 2012

Bezoek het huis van Selma Lagerlöf

Breng een bezoek aan het huis van de beroemde Zweedse schrijfster Selma Lagerlöf

Midden in de regio Värmland in Zweden liggen de roots van de beroemde Zweedse schrijfster Selma Lagerlöf. In Marbåcka werd zij geboren en groeide zij op. Het huis (gebouwd in 1921) waar zij woonde is een bezoek waard om in de voetsporen te treden van en alles te leren over de schrijfster, Nobelprijswinnares en de persoon Selma Lagerlöf. Zij ontving in 1909 als eerste vrouw, maar ook als eerste Zweedse de Nobelprijs voor de Literatuur. Ze is de schrijfster van onder andere het bekende kinderboek Nils Holgerssons wonderbare reis (Zweeds: Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige) uit 1906.

De originele meubels, accessoires en schilderijen in het woonhuis zijn de ideale setting om in de sfeer van het  leven van Selma Lagerlöf te komen. Naast schrijven had ze een enorme belangstelling voor tuinieren; de prachtige tuin is daarom ook een bezichtiging waard.

Diverse accomodaties

Wie de boeken van Lagerlöf leest, ziet het schilderachtige platteland van Värmland voor zich. Om dat niet alleen uit de literatuur te ervaren, is het een mooie reisbestemming voor de zomer. Sunne, ook in het hart van Värmland, en omgeving bieden mooie wandelroutes van verschillende moeilijkheidsgraden en verschillende lengtes, uiteenlopend van 3 tot 16 km. Daarnaast is het mogelijk om te fietsen, te paardrijden en mag je overal kamperen op de grond van anderen, mits je geen schade aan de natuur of eigendommen toebrengt. Dit is het ‘allemansrätt’ (het recht van iedereen) dat in Zweden geldt. Wie het liever comfortabeler aanpakt, huurt een typische Zweedse stuga bijvoorbeeld op de camping van Sunne Swecamp. Voor kinderen is er van alles te doen zoals beach volleybal, minigolf, ziplinen, zwemmen of je gaat op een elandensafari. Wie zich helemaal in de watten wil laten leggen  kan in het luxe SelmaSpa-resort of in een van de charmante hotels en hostels terecht.

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie): voor meer informatie over Zweden als vakantiebestemming of voor meer over VisitSweden, kunt u contact opnemen met:
Pauline van den Brandhof, PR-manager VisitSweden, vaste telefoon +31 (0)294 – 41 66 50 (kies 3), mobiel +31 (0)6 – 12 663 647, e-mail pauline.brandhof@visitsweden.com, Facebook: Volg Zweden (VisitSweden NL), Twitter: @VisitSweden. Informatie over Värmland:
www.varmland.se/besoka
www.marbacka.com
www.kolsnas.se
www.selmaspa.se

OVER VISITSWEDEN
VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal.

VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

VisitSweden | Flevolaan 4 | 1382 JZ | Weesp | Tel 0294 - 41 66 50 | Fax 0294 – 41 51 69| www.visitsweden.com

Advertenties: