dinsdag 22 maart 2011

Persnieuwsbrief maart 2011 Zuid-Zweden

Ontmoet de koning van het woud

In contact komen met het grootste hert dat in de wereld voorkomt? Dat kan in Zweden. In Zuid Zweden zijn diverse elandenparken waar je tijdens een safari de koning van het woud kunt spotten. We lichten een aantal elandenparken eruit, maar ook andere elandenparken zijn een bezoek waard!

Smålandet

Tijdens een elandensafari in het elandenwoud Smålandet in de streek Småland in Zuid Zweden, kan het gebeuren dat een eland zijn kop door je autoraampje steekt, een jong elandje naast je komt staan terwijl je koffie drinkt of je ziet de koning van het woud zijn dorst lessen in de ruisende beek of een bad nemen in het meer. Je kunt ook aan boord stappen van de elandentrein die je door het park rijdt. Naast elanden zijn er ook  Amerikaanse bizons te bewonderen. Huur in de buurt een Zweedse cottage of zet je tent op. Je vakantie kan niet meer stuk. Kijk voor meer informatie, openingstijden en toegangsprijzen op www.smalandet.se. Voor accommodatie in de buurt van het park: www.camping.se

Laganland

In het elandenpark in Laganland, ook gelegen in de streek Småland aan de doorgaande weg E4, kun je oog in oog komen te staan met een elandenmannetje. Volwassen mannetjes (stieren) hebben een baard en een groot gewei. Het gewei kan gemakkelijk een spanwijdte bereiken van twee meter. Elanden kunnen meer dan twee meter hoog worden en kunnen 800 kilogram wegen. De eland heeft een opmerkelijke snuit. De vacht is ruw en grijsbruin van kleur. De staart is vrij klein, en wordt slechts 7 tot 10 centimeter lang. Kijk op www.laganland.se voor meer informatie en op www.camping.se voor accommodatie bij dit park.

Älgriket

In het zuidelijkste puntje van Zweden, in Tingsryd, ligt het moderne wildpark Älgriket. Hier zijn elanden, edelherten, damherten en reeën in hun natuurlijke omgeving te bekijken. Bezoekers krijgen de gelegenheid om de elanden te voeren. Elanden ruiken altijd eerst even aan hun eten. Het ziet er vreemd uit als de elanden door hun knieën gaan als ze grazen op het weiland. Ze eten soms zelfs liggend, niet alleen als ze herkauwen. Net als mensen hebben elanden verschillende voorkeuren voor voedsel. De elanden in Älgriket eten alle soorten loofbomen behalve linde. De stier is gek op appels, terwijl de koe appels minder op prijs stelt. Kijk op www.älgriket.se voor meer informatie (ook in het Nederlands). Kijk voor accommodatie bij dit park op: www.camping.se

Accommodatie

Bij de elandenparken is voldoende accommodatie om te overnachten. Er zijn bijvoorbeeld typische Zweedse huisjes te huur. Op de campings van de Zweedse campingbond zijn huisjes te huur of er zijn prachtige plekken voor de tent. Kijk op www.camping.se voor meer informatie.

Advertenties: