donderdag 13 oktober 2011

Kijkje bij Orsagrönklit

Zweedse snoek lust `m rauw

Zijn ze sterker? Wilder? Agressiever? Of is dat alleen maar verbeelding. In Zweden lonkt voor sportvissers in ieder geval het avontuur. Mogelijk is het wel de ongerepte en uitgestrekte natuur die zorgt voor extra beleving. Stille wateren. Kraakheldere rivieren en meren. Bergen, bos in herfsttooi. Acht sportvissers vonden hun El Dorado in de omgeving van Torsby in de regio Värmland in Zweden. Onder leiding van hengelsportwinkelier Henk Land uit Surhuisterveen, veteraan op het gebied van roofvissen in Zweden, werd de Scandinavische snoek belaagd. De score na een week: vierhonderd snoeken, groot en klein, gemiddeld vijftig per man. De grootste: 1.04 meter. Die werden natuurlijk, zoals het hoort, sportief en ongeschonden teruggezet. Binnenkort staat op topvisser.nl meer informatie over de week vissen in Zweden.

Stoere vakantie voor vader en zoon

Omringd door besneeuwde bergtoppen en watervallen, varen op een imposant meer met idyllische eilanden. De kano is het vervoermiddel, en slapen doen vader en zoon in het wild, in een tipitent. Jullie maken een driedaagse wandeltocht naar een van de mooiste bergtoppen in de omgeving met een andembenemend uitzicht van de regio Jämtland Härjedalen in Midden-Zweden! Dit is het gebied van eland, beer en lynx. De kans is groot dat je sporen van deze dieren aantreft. Kanovaren, natuurbeleving, wildlife, vuurmaken op verschillende manieren, eetbare en geneeskrachtige planten herkennen, vissen en vallen zetten, koken op houtvuur, spoorzoeken en je omgeving lezen, shelterbouw, materiaalgebruik en wilderness etiquette zijn de hoofdingredienten van deze unieke tocht. Bij reisaanbieder Davajtrekking kun je terecht voor meer informatie. www.davajtrekking.nl/

Moderne kunst in Malmö

Vanaf 15 oktober tot en met 5 februari 2012 heeft het Museum van Moderne Kunst in Malmö zijn grootste tentoonstelling sinds de opening in 2009. Er komen meer dan 100 stukken te hangen uit de periode 1900-1950. De tentoonstelling heet Change of Scenes met onder andere werken van Dardel, Matisse, Abdul-Hâdi, Hjertén, Léger. Hoogtepunten uit de spannende, revolutionaire en innovatieve periode, zijn The Dying Dandy van Dardel en Apollo van Henri Matisse. Kijk voor meer informatie op: http://bit.ly/oazFOL