donderdag 24 mei 2012

Mei 2012

Vlotvaren in Zweden

Bouw je eigen vlot van boomstammen en touw en vaar hiermee de rivier af. In de regio Värmland in Zweden stroomt de rivier de Klarälven. Tot 1991 werd deze gebruikt voor houtindustrie. Tegenwoordig varen of liever gezegd drijven liefhebbers op een houtvlot gewoon de rivier af langs landelijke dorpjes, bossen en weiden.

Doe-het-zelfvlot

Even flink aanpoten, meer is er niet nodig om je vlot te bouwen (er zijn ook kant-en-klare exemplaren). En daar ga je, op je vlot de rivier af in de stijl van Huckleberry Finn.

Kamperen aan de rivier

De nacht breng je door in een tent op een stevig vastgelegd vlot of aan land. De maaltijden bestaan uit wat je zelf voor je vertrek hebt gekocht of wat je onderweg vindt of vangt. Neem dus een hengel mee, of maak er onderweg zelf een.
Voor meer informatie: visitsweden.com, vildmark.se of torsby.se/turist

Midsommarafton (Midzomeravond)

Midzomeravond wordt gevierd op de vrijdag die het dichtst bij 21 juni valt. Overal in het land worden meibomen versierd met bladeren en bloemen. Per streek kan de meiboom er iets anders uitzien, maar de basis is een kruis met grote kransen aan de dwarslat. In Dalarna ziet men het provinciewapen in de top, in de kuststreken ook wel een schip. Als de meiboom versierd is en rechtop staat wordt er in een kring omheen gedanst, meestal onder begeleiding van accordeon- of gitaarmuziek. Enkele van de meest gezonden liedjes zijn: "Små grodorna", "Prästens lilla kråka"
en "Vi äro musikanter". De zaterdag erna heet midsommardagen (midzomerdag).

OVER VISITSWEDEN

VisitSweden is een communicatiebureau met als doel om het merk Zweden te promoten en om Zweden internationaal te promoten als een toeristische bestemming. VisitSweden richt zich op specifiek gekozen doelgroepen en heeft door haar aanwezigheid op 12 buitenlandse markten gegronde kennis over de reisvoorkeuren en kennisniveau’s van deze doelgroepen. Om de impact van onze marketing te maximaliseren, selecteren wij de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep via het juiste marketingkanaal.

VisitSweden is evenredig eigendom van de Zweedse staat, het Ministerie van Economische Zaken en een groot aantal bedrijven in de Zweedse Toeristische sector. Buitenlandse bezoekers besteden jaarlijks gemiddeld 87,1 miljard kronen in Zweden, wat meer is dan de gezamenlijke inkomsten van de Zweedse uitvoer van personenauto’s, ijzer en staal bij elkaar. De toeristische sector biedt werkgelegenheid aan ongeveer 162.000 mensen (op basis van 1/1 FTE’s). Bron: Tillväxtverket, 2010.

Advertenties: