Sneeuw, ijs en beren

Orsa Grönklitt is al langer een interessante bestemming voor liefhebbers van sneeuw en ijs. Op nog geen half uur afstand van elkaar is het mogelijk om te schaatsen, te skiën en te langlaufen. Daarnaast is Orsa Grönklitt bekend om zijn berenpark. Het grootste berenpark van Europa.

• Bear safari in Orsa Grönklitt
  • Ski resort Branäs

Bear safari in Orsa Grönklitt

Orsa Grönklitt is een winterbestemming voor het hele gezin waar je een groot sneeuwoppervlak, talloze afdalingen, een grote winkel en uitgebreidere mogelijkheden voor de langlaufer vindt. Maar daar blijft het niet bij want je kunt er ook een kijkje nemen in het nabijgelegen berenpark. Orsa is hét centrum voor beren, niet voor niets is de naam van de plaats afgeleid van de Latijnse naam voor `beer´ (Ursus).

De beren komen in deze omgeving in het wild voor, maar veiliger zijn ze te benaderen in het grootste berenpark van Europa, Orsa Björnparken. Wie wil kan de beren en andere wilde dieren onder leiding van een gids van nabij bekijken. Maar op eigen gelegenheid door het park lopen kan natuurlijk ook.

Orsa Grönklitt heeft goede voorzieningen voor zowel ski- als langlaufliefhebbers. Ook is een officieel centrum voor de Vasaloppet, het jaarlijks internationale langlaufevenement met meer dan 20.000 deelnemers uit de gehele wereld. Er zijn loipes op alle niveaus met diverse afwisselende parcoursen voor recreatieve toerlanglaufers en topsporters.

Naast een goede bereikbaarheid met eigen vervoer zijn er prima verbindingen vanaf Kopenhagen, Malmö, Göteborg en Stockholm.