Een bijzonder kerstfeest

Kerstmis is zeer bepalend voor het dagelijks leven in Zweden. Sfeerrijk verlichte winkelstraten, kerstmarkten en een groot aantal kerstartikelen die je elders niet tegenkomt.

De korte donkere dagen in november en december geven de meeste steden en plaatsen in Zweden een totaal ander aanzien. Rijk versierde verlichte winkelstraten en kerstmarkten en andere straatactiviteiten zorgen voor een aparte sfeer.

Bekend om zijn bijzondere kerstsfeer is vooral amusementspark Liseberg in Göteborg. Van midden november tot eind december is dit park met honderden kerstbomen en miljoenen lichtjes één groot kerstfeest. In het park staan dan tientalle kraampjes met kerstartikelen, ambachtsproducten en delicatessen die bij de Zweedse kerst horen.
Begin december wordt langs de Avenue, de hoofdstraat van het winkelgebied, een kilometers lange Kerstlaan aangelegd, vol met lichtjes in bomen en op de gevels van de gebouwen. Aan het eind van de Avenue, wordt een kerstshow met bewegende beelden op de gevel van het kunstmuseum geprojecteerd.

De stad kent ook veel galerieën en bijzondere winkeltjes met een groot assortiment kerstartikelen uit heel Scandinavië. Met recht wordt deze stad aangemerkt als Julestad (Kerststad).

Ook Stockholm is in de kersttijd zeer bijzonder met zijn vele kerstmarkten en uitgebreide buitenactiviteiten. In het openluchtmuseum Skansen is veel te beleven met muziek en entertainment, Zweeds eten en de Zweedse variant op glühwhein: glögg. Hoogtepunt vormen de weekenden van begin tot midden december. Boeiend is ook de kerstmarkt in het oude stadsdeel ‘Gamla Stan’.