Door emigratie meer toerisme uit Nederland

De laatste jaren is Zweden zeer populair geworden als vestigingsland. Vooral Värmland, Dalarna en Småland zijn in trek. De nieuw gesettelden trekken op hun beurt landgenoten aan die op vakantie gaan naar hun nieuwe verblijfplaats.

Steeds vaker kiezen Nederlanders voor een nieuwe start in Zweden. Velen kiezen het toerisme als nieuw middel van broodwinning. Vaak ligt de eigen ervaring van jarenlang reizen naar Zweden daaraan ten grondslag. Bovendien heeft Zweden nu net wat velen in ons land ontberen: ruimte, ongerepte natuur en vooral de mogelijkheid om je vrij te ontwikkelen. Een ander sterk punt vormt het prijsniveau. Voor relatief weinig geld koop je een droomhuis, waar dan vaak een stuk grond of bos bij hoort. Veel Nederlanders kopen hotels, campings en huisjesparken.

Voor het trekken van toeristen gaat de aandacht uit naar de Zweedse én de Nederlandse markt. Die zijn relatief gemakkelijk te bereiken. De eigen kennissenkring en netwerken zijn vaak het startpunt om het nieuwe toeristische aanbod bekendheid te geven. Maar ook zien we de door Nederlanders gerunde toeristische ondernemingen steeds vaker terug in de brochures van de Nederlandse reisaanbieders.

Duidelijk is dat de vestiging van Nederlanders een extra zuigkracht heeft om nieuwe mensen naar Zweden te trekken. Het spreken van de Nederlandse taal is voor sommige toeristen een pluspunt. Wie eenmaal ontdekt heeft dat de prijs-kwaliteitverhouding goed is, keert steeds vaker terug naar Zweden.

De meest geliefde streken om neer te strijken zijn het groene, heuvelachtige Värmland, het bosrijke Dalarna en het lieflijke Småland.