Hoera voor bloemenkoning Carl Linneaus!

De Zweedse bioloog Carl Linnaeus (1707-1778), of Carl von Linné zoals hij in Zweden bekend is, is de bekendste Zweedse wetenschapper aller tijden. In 2007 was het precies 300 jaar geleden dat hij geboren werd en dat werd in heel Zweden gevierd.

In Zweden wordt interesse voor de natuur al generaties lang doorgegeven. Vanaf de 18e eeuw, het tijdperk van Linnaeus, werd men zich nog meer bewust van de relevantie van de natuur voor het dagelijks bestaan. Het is dan ook niet vreemd dat ter herinnering aan de 300ste geboortedag van Linnaeus heel Zweden in 2007 de “Bloemenkoning op grootse wijze ”herdacht". Onder andere als vader van het classificatiesysteem, een systeem waarmee hij orde schiep in de naamgeving van planten en dieren, ook wel binomiale nomenclatuur genoemd. Linnaeus was even gepassioneerd als hij nauwkeurig was. Hij combineerde een diepe bewondering voor de natuur met een wetenschappelijke precisie en bezat een bijna grenzeloze nieuwsgierigheid.

Linnaeus is met name bekend vanwege zijn Systema naturae, een systematiek die planten, dieren en mineralen naar soort indeelt. Het is pas sinds kort dat wetenschappers de reikwijdte van Linnaeus’ briljante wetenschappelijke carrière volledig op waarde weten te schatten. Linnaeus wordt dan ook gezien als de belangrijkste voorloper van Darwin. Zijn strikte eis om empirisch bewijs voor alle conclusies te verkrijgen, is ook belangrijk geweest voor de algemene ontwikkeling van natuurwetenschappelijk onderzoek.

Meer over Carl Linnaeus:
Södra Småland, Linnaeus' geboortestreek