Smullen in Skåne

Zweden zijn dol op culinaire tradities. Zo wordt bijvoorbeeld op 10 november in de Zuid-Zweedse provincie Skåne, de naamdag van St. Martin op culinaire wijze gevierd. St. Martin was een Franse bisschop die in 397 na Chr. overleed. Zijn heilige symbool is een gans. Vandaar dat allerlei culinaire hoogtepunten, met de gans in de hoofdrol, juist op deze dag op tafel worden gezet. Dit gebeurt zowel in de regionale restaurants in Skåne als bij de particulieren zelf. Bekend is de zwarte soep, gemaakt van ganzenbloed en de gebakken gans.
Via de organisatie ‘Skånska Matupplevelser’, oftewel ‘Eetbelevenissen in Skåne’, een netwerk van de beste restaurants in Skåne, zijn diverse culinaire pakketreizen te koop. Het betreft diverse thematische vakantie-mogelijkheden met overnachtingen incl. vol- of halfpension, zoals culinaire golfvakanties, seizoensgebonden vakanties of thematische vakanties.

Palingfestival aan de Palingkust
Aan de ´Ålakusten´, letterlijk vertaalt de ´palingkust´, tussen de Zuid-Zweedse kustplaatsen Kivik en Åhus, worden in de herfst overal palingfeesten gehouden. Tijdens een palingfeest worden- onder het genot van plaatselijk gemaakte Wodka- maar liefst vier verschillende soorten paling gegeten in gerookte, gebakken en gekookte varianten.

Asperges in Skåne
In de maand mei is in het Zuid-Zweedse Skåne het aspergeseizoen. Drie weken lang wordt er in de exclusieve restaurants speciale arrangementen georganiseerd rondom het thema asperges. Wat te denken van asperge- en wijnproeven aan de haven in Skanör’s visrokerij of exclusief ijs gemaakt van witte asperges en chocolademousse proeven?
Ook buiten het aspergeseizoen valt er veel te beleven in Skåne. Zo kun je dineren in stijl in het Grand Hotel in Lund en er een wandeling maken door de typische geplaveide straatjes van dit Zuid-Zweedse stadje.