15. juli 2011

Unike overnattingssteder

Om vi vil innrømme det eller ei, så ser vi nordmenn ofte over til Sverige for inspirasjon. Våre nærmeste naboer markerer seg på verdenskartet innenfor områder som arkitektur, design og gastronomi. Ikke uventet er Söta bror også langt fremme når det gjelder særpregede boformer og overnattingssteder. VisitSweden presenterer her noen tips til hvordan du og dine nærmeste kan oppleve Sverige på annerledes vis.

Ko-ko eller genialt: Trehotell i Lappland
Inspirasjonen til konseptet Treehotel kommer fra Jonas Selberg Augustens film ”Treelskeren. Filmen tar for seg tre menn som dro fra byen til Harads for å bygge en trehytte og filosofere over livets store spørsmål. I vår tid av urban rotløshet blir treet et symbol på noe alltid tilstedeværende, et sted vi alltid kan vende tilbake til.

Treehotel i Harads er et sted hvor naturen og økologiske prinsipper kombineres med komfort og moderne design. I Treehotel representerer alle rommene egne hytter, festet 4-6 meter over bakken i trestammer. Rommene er tegnet av ulike arkitekter og alle har derfor sitt eget unike design.
Treehotel åpnet i slutten av 2010, og er i kontinuerlig utvikling. Stadig utvides hotellet med nye, særegne rom. Så langt er 7 eksklusive rom klare til bruk, og besøkende kan velge mellom å bo i The Tree Sauna, The Bird’s nest, The Blue Cone, The Cabin, The Microcube, The UFO eller A room with a view. Planen er at hotellet skal utvides til totalt 24 unike rom, i tillegg til spa og konferanserom.
Prisene for overnatting er fra 2900 SEK.
For mer informasjon: www.treehotel.se

Sov på bølgan blå: Salt&Sill
I Oktober2008 kom Sveriges første flytende hotell til liv på Sveriges vakre vestkyst. Hotellet ankret opp ved siden av den berømte restauranten Salt&Sill, som tilbyr alt fra bryllupsfeiringer til teambuildingsturer. Gjestene kan nyte en moderne innkvartering i et avslappende miljø, hvor de vugges i søvn og våkner opp til bølgeskvulp.
Det maritime hotellet består av seks to-etasjes hus på flytende pongtonger, og har 23 rom og 46 senger. Innredningen er preget av nordisk, moderne design med tydelige henvisninger til mat og vin. Alle hotellets rom er døpt etter krydder som anvendes på kjøkkenet, og fargene på rommene er omsorgsfullt valgt etter disse.
For mer informasjon: www.saltosill.se

God (h)elg
Den svenske gründeren Torbjørn Holmlund planlegger å bygge verdens største elg, som skal stå på fjellet Vilthatten med bena plassert i to forskjellige svenske fylker. Med to ben i Norrbotten og to ben i Västerbotten vil den enorme elgen rage 45 meter over bakken. Elgen vil bli 47 meter lang, 12 meter høy og inni magen er det tegnet inn tre etasjer med restaurant og konsertarena fordelt over 1250 kvm. Det er også planlagt tilknyttede overnattingsmuligheter.
Ideen oppstod allerede på 1990-tallet grunnet stor interesse for elgsafari. Prosjektet ble godkjent i 2008, men grunnet finanskrisen ble prosjektet lagt på is. Storelgen er igjen aktuell og Holmlund behøver bare de siste investorene før spaden blir satt i jorden.
For mer informasjon: www.stoorn.se
For de som ønsker å forkorte ventetiden på elgen, kan villmarksenteret til gründeren i Svansele langt nord i de svenske skogene, være verdt et besøk. Her får man muligheten til å overnatte i lavvo og delta på spennende aktiviteter som scooterkjøring og bading i badestamp samt badstu i den kalde vinternatten.

Bo som fisken i vannet: The Utter Inn
For de som er glade i vannets elementer kan man nå tilbringe natten i et omvendt akvarium, hvor fiskene titter inn på deg. Verdens eneste undervannshotell,
The Utter Inn, ligger utenfor den gamle industribyen Västerås, noen hundre meter ut i innsjøen Mälaren – på seks meters dyp. Hotellets eneste rom befinner seg tre meter under vann, som så langt verken har gått lekk eller sunket. The Utter Inn er opprinnelig en kunstinstallasjon laget av Mikael Genberg, og ble i 2000 innviet som et kommersielt hotell.
Hotellets gjester ankommer havnen i Västerås, og blir fraktet til det særegne hotellet med båt. Deretter blir man utstyrt med instruksjoner, en gummibåt og etterlatt til seg selv. Gjestene kan padle bort til nærmeste ubebodde øy, ta en svømmetur, se på fiskene eller sole seg utenfor hytta. Liknende privatliv på hotellferie skal du se langt etter, så lenge du ikke har noe imot at fiskene titter inn på deg.
Hotellet er populært hele sesongen, som går fra første april til 10. oktober.
En natt koster 1000 kroner, og inkluderer middag, frokost, og transport med gummibåt.

Hold varmen på det originale Icehotell
Icehotell i kalde Jukkasjärvi var et av verdens første ishotell, og ønsket sin første overnattingsgjest velkommen allerede i 1992. Konseptet har i senere tid blitt adoptert og tilpasset i flere av de nordiske landene. Til tross for at vi nordmenn allerede har et forhold til is, snø og kulde, er det å bo i et hotell laget kun av frosne materialer en ny opplevelse for de fleste av oss.
Ta del i en helt unik opplevelse, og drøm deg bort i iskalde omgivelser. På morgenen vekker hotellpersonalet deg med en rykende varm tyttebærtoddy.
For første gang kan du nå også oppleve det isende hotellet på sommeren. På innsiden av Art Center i Jukkasjärvi bygges nemlig en mindre versjon av hotellet. Datoen for åpningen av ishotellets lillesøster er satt til 10. juni 2011. Is-hungrige nordmenn kan denne sommeren oppleve den eksepsjonelle arkitekturen, i tillegg til Lapplands midnattssol og andre aktiviteter.
For mer informasjon: www.icehotel.com

Pressekontakt Norge