17. februar 2011

Sverige - et av verdens beste matland

Tommy Myllymäkis innovative og delikate retter bestående av marulk og lam sjarmerte juryen i senk. Hardt arbeid lå bak rettene som hadde de poetiske navnene ”Skotsk marulk - luft og vann” og ”Skotsk lammevariasjon – jord og ild”.

En av årsakene til at Tommy lykkes så godt i kjøkkenet er at han helst benytter seg av klassiske svenske råvarer av meget høy kvalitet. Og selv om rettene han vant med denne gangen ikke inneholdt noen av hans egne, svenske favorittråvarer, så kunne en likevel ane influenser fra det svenske kjøkkenet i kreasjonene.

Vi stilte Tommy spørsmål om hans svenske favorittmat, og han gir gjerne bort noen gullkorn når det gjelder hva en bør lage, hvilke retter en skal spise og ikke minst hvor en bør spise dem.

For å lykkes hjemme på kjøkkenet like godt som Tommy gjør det, anbefaler vi deg å prøve noen av disse svenske klassikerne som altså er hans egne favoritter:

Løjrom
Innsjøfisken gjørs fra Hjälmaren
Reinsdyrkjøtt
Västerbottensost
Eddik

Om du vil spise det samme som en mesterkokk spiser, så pass på å bestille noen av følgende svenske nasjonalretter neste gang du besøker Sverige. Det er disse rettene Tommy selv velger, og de fungerer like godt til hverdags som til fest:

Torsk med egg, reker, pepperrot og brunet smør
Lapskaus med oksekjøtt
Kalv i dill
Smålandsk Ostekake
Kjøttboller

Aller best inntas rettene på eller i nærheten av noen av disse stedene som Tommy lister som sine favoritter i Sverige:

Furillen Gotland - Fantastisk sted
Matbaren hos Mathias Dahlgren i Stockholm
Slottsskogspromenaden i Borgholm på Øland
Matsalen på Julita Wärdshus i Sörmland, en solrik og stille kveld i juni
Motorveien E4 mot eller fra Jönköping langs sjøen Vättern ved soloppgang
Med disse tipsene ligger Sverige for dine føtter og dermed er det bare til å legge ut på en unik, kulinarisk reise gjennom nabolandet.

Denne siste sølvmedaljen var en av mange triumfer for Sveriges del i Bocuse d’Or – allerede i 1997 tok Mathias Dahlgren gull, og vi har også vunnet sølv to ganger tidligere. Dette er heller ikke den eneste gastronomiske konkurransen der Sverige har utmerket seg; kokkelandslaget har vunnet gull i OL i gastronomi to ganger og kommet på førsteplass i VM to ganger. Stockholm er den eneste hovedstaden i Skandinavia som har to restauranter med 2 stjerner i Michelin Guide Rouge, og totalt har Sverige 13 stjerner i Michelin Guide Rouge. Det er slettes ikke verst for et land som kun har 9 millioner innbyggere.

Tommy Myllymäkis

Pressekontakt Norge