8. september 2011

Smaken av Jämtland

Det sies at Jämtland er Sveriges svar på Provence og Toscana. Hvorfor? Hvor enn du snur deg finner du et stort utvalg av unike småprodusenter, som JämtTinas Havtorn, Rönngården og Ost & Vilt. I tillegg byr regionen på velrenommerte spisesteder med lokale spesialiteter, som Innfickan, Arctura og Björknäsgården Hotell. Vet du hva Jämtland smaker?

Åre Høstmarked uke 39.
Helgen 30.09-02.10 er Åre igjen klar for sitt populære høstmarked. Nytt av året er fokus på smak der Åre blir en arena for kortreist og velsmakende mat ved stasjonshuset. Det vil være en rekke muligheter til å smake. Åre torg bugner av liv med de hyggelige bodene, trubadurer, helikopterturer, ansiktsmaling og zipline er noen av aktivitetene som er med å lyse opp en mørk høst.

Det skjer i uke 40
Østersund er hovedstad for det svenske prosjektet “Matlandet” i 2011 og i forbindelse med dette arrangeres en unik matuke denne høsten.  I flere dager vil arrangementet ha fokus på de lokale råvarene og mattradisjonene og vil være en opplevelse både for øyne og gane.
Noen forslag til aktiviteter:
- Lokale produkter på restauranter og hotel
- Utstillninger av foto, bøker, filmer og håndtverk med kobling til mat
- Besøk hos foredlingsbedrifter
- Smak-reise
- Åpent hus
- Aktiviteter med Jämtens marked
- Kunst og mat - gjøre håndtverk med mat
For mer informasjon: jamtland.se/gastronomy
Noen Jämtlandske spesialiteter
Jämtlandsk slow food på Skärvångens bymejeri:
Dette er den sanne historien om 4 jordbrukere i den lille byen Skärvången i nordvestre Jämtland. En dag konstaterte jordbrukerne at det ikke lenger var økonomisk å bedrive jordbruk på tradisjonelt vis. Konklusjonen var å foredle melken til ost, og i dag har rundt 15 personer sin utkomst fra det lille bymeieriet.

Gastronomer verden over berømmer produktene, som har vunnet et knippe priser i Sverige så vel som internasjonalt. Ostene er kanskje også det beste eksempelet på jämtlandsk slowfood – mat utviklet på økologiske prinsipper og i tråd med naturen.

JämtTinas Havtorn:
Tina forelsket seg i plantearten tindved etter en forelesning i regi av Statens Landbruksuniversitetet. Dette ble begynnelsen på hennes gårdsbutikk og veksthuscafe med tindved i fokus.

Jus av tindvedfrukter var en del av kostholdet for russiske kosmonauter, og de brukte en krem med olje fra fruktene for å beskytte seg mot kraftig stråling fra sola. I Kina finnes det mer enn 200 medisinske og kosmetiske produkter med tindved. Hos Tina finner du de helsebringende og syrlige bærene i alt fra marmelader og dessertsauser til gele og konfekt.

Ost & Vilt:
I Ost & Vilts sortiment finner besøkende et rikt utvalg av råvarer og matprodukter fra Jämtlands dyktige og prisbelønte småprodusenter.
Opplev den unike atmosfæren, duftene og aromaene – og la øynene hvile på de vellagrede ostene, kjenn lukten av elgpølser og nyt synet av et mangfold av marmelader, saft og syltetøy. Et must for gourmeter og matelskere.

Kritikerroste Fäviken Magasinet:
På Fäviken Magasinet gjør de som man alltid har gjort på Jämtlands fjellgårder – følger årstidenes variasjoner og gamle tradisjoner. Første gang man besøker Fäviken får man ikke velge sin egen meny – gården presenterer et antall ulike retter som de mener representerer restauranten og sesongens råvarer.

Fäviken Magasinet har fått mye oppmerksomhet for sitt unike matkonsept, og hylles av både internasjonale og svenske medier. “For en makeløs gastronomisk ekspedisjon – både bakover og fremover i tid, tradisjoner, teknikker..”, skrev White guide som har utnevnt restauranten til “Årets restaurantopplevelse”.

En smakfull reise i Vemdalen:
Vakre Vemdalen på grensen mellom Jämtland og Härjedalen har lenge vært et populært reisemål for skientusiaster, fjellvandrere og fiskere. Vi anbefaler et besøk til Vemdalen og noen av alle de stedene som byr på de mest underbare smaker.

Besøk Stenugnsbageriet i Klövsjö, Kullens gårdsmejeri, Klövsjöfjäll Hotell, Storhogna og Vålkoljan – du er garantert en reise i god mat og gode råvarer.

Kontaktinformasjon:
Presseansvarlig Karianne Berg Berntsen