21. mars 2011

Nye svenske matstjerner

I Stockholm beholdt Mathias Dahlgren Matsalen og Frantzén/Lindeberg sine to stjerner. Stockholm fortsetter å være det eneste byen i Norden med to restauranter med to stjerner. Totalt fikk Sverige 13 stjerner, fordelt på 11 restauranter i to byer.

- Allerede i 1900 kom den første Michelinguiden ut i Frankrike. Den ble delt ut gratis av dekkprodusenten Michelin til alle bilister i Frankrike for å gjøre det enklere, triveligere og sikrere å reise. I dag er Michelins mål å forenkle reiser både gjennom dekkproduksjon og restaurant- og hotellguider, sier Carl Stenson, informasjonssjef for Michelin i Norden.

Svenske restauranter med stjerne i Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2011:

2 stjerner Stockholm: Mathias Dahlgren Matsalen og Frantzén/Lindeberg
1 stjerne Stockholm: Mathias Dahlgren Matbaren, Esperanto, Fredsgatan 12 og Lux Stockholm
1 stjerne Gøteborg: Thörnströms Kök (Ny), Kock & Vin, 28+, Fond og Basement
1,557 hotell og 1,771 restauranter i 44 byer i 20 land

Hvert år reiser Michelins anonyme inspektører rundt og prøvespiser på restauranter og tester hotell. Disse hemmelige inspektørene betaler alltid for seg for å bevare Guidens ry og for å få samme opplevelse som øvrige gjester.

I Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2011 finnes det totalt 1,557 hotell (hvorav 110 er nye i år) og 1,771 restauranter (199 er nye i år). Utvalget restauranter omfatter 239 Bib Gourmand restauranter (46 nye for året), 15 tildeles tre stjerner, 58 med to stjerner (6 nye) og 284 med en stjerne (39 nye i 2011).

Michelins ulike guider finnes også tilgjenglig på Viamichelin.com som har mer en 400 millioner besøkere per år. Papirutgaven hadde et opplag på en million i fjor og i tillegg kan Guide MICHELIN lastes ned som app, der man kan finne restauranter fra alle Michelins europeiske guider inklusive Main Cities of Europe guiden.

Pressekontakt Norge

Louise Winberg