22. juli 2011

Nordmenns assosiasjoner til Sverige

Drøyt 6 400 potensielle turister fra blant annet Norge, Tyskland, Frankrike, Russland, Storbritannia og USA har i en online undersøkelse fritt fått svare på spørsmålet ”Hva er det første assosiasjonene du får når du tenker på Sverige som besøksmål?” Vanlige assosiasjoner er natur, kulde, Stockholm og høye priser, men også snø, vanlige mennesker, ro, lønnsom shopping og rikelig med plass er noen av de spontane svarene.

– Den klassiske oppfattningen av Sverige lever fortsatt, men begynner så smått og erstattes med bilden av den moderne og progressive livsstilen i Sverige. Gjennom å inspirere potentielle Sverigebesøkere med eksotiske opplevelser og kreative næringer vil VisitSweden oppgradere det bildet, sier Thomas Brühl, administrerende på VisitSwedens hovedkontor.

Sverige synonymt med shopping

Nordmenn assosierer Sverige med shopping og en fjerdedel anser det som prisgunstig å handle i nabolandet, mens briter mener det motsatte. Bilder som går igjen i flere land er livskvalitet, moderne, skoger, sjøer og rikelig med plass. Men Greta Garbo, mygg og badstue kom også med blant svarene. Fortsatt blander noen turister Sverige med andre land, og at nabolandet er et relativt ukjent reisemål for noen markeder blir tydelig når hver tiende italiener og franskmann oppgir fjorder som assosiasjon til Sverige, og hele seks prosent amerikanere svarer sjokolade.

– På en og samme reise kan oppleve en kombinasjon av eksotiske opplevelser i storslagen natur og storbypuls med en innovativ design- og motearena, det er en av Sveriges absolutt største styrker. Att Sverige kobles så tydelig med vår natur gir oss også en mulighet til å ta en posisjon som en miljøvennlig destinasjon i turistens hode, sier Thomas Brühl, administrerende i VisitSweden.

VisitSweden kommer med hjelp av fakta fra dette studiet til å finjustere markedsføringen av varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser ytterligere. De målgruppene som VisitSweden vender seg til internasjonalt er bereiste og nettaktive personer som søker nye og spennende opplevelser.

Målgruppens assosiasjoner til Sverige
6 400 respondenter i målgruppen ”Den globala resenären” svarte på undersøkelsen. Respondentene har angitt sine tre fremste assosiasjoner til Sverige som reisemål, totalt drøyt 19 000 assosiasjoner. Den web-baserte undersøkelsen ble gjennomført i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Frankrike, Spania, Italia, Russland og USA.

1. Natur, landskap
2. Kaldt
3. Stockholm
4. Dyrt