15. juli 2011

Festivalsommer

Way out West
Denne festivalen er en av Sveriges nykommere, og gikk av stabelen for første gang i 2007. De store internasjonale navnene på plakaten, i tillegg til bredde og variasjon i musikkstiler, har bidratt til festivalens store suksess. I år avholdes Way out West i Slottsparken som ligger sentralt i Gøteborg. Blant artister som gjester scene finner vi blant annet Kanye West, Robyn, Fleet Foxes, Tiesto og Santigold.

Gøteborg 11. -13. august
www.wayoutwest.se

Storsjöyran
En musikkfestival som pågår over tre dager i sentrale Östersund. Nasjonale og internasjonale artister opptrer i skjønn forening med lokale talenter på scener rundt omkring i byen. Cirkus Cirkor åpner årets Storsjöyra, og artister som Big Boi, Roky Ericson, Pete Doherty, Håkan Hellström og Veronica Maggio er noen av de som står på programmet.

Östersund, 28. – 30.juli
www.storsjoyran.se

Peace & Love Festival
For de som ønsker mye mer enn bare en festival kan vi anbefale denne opplevelsen. Peace & Love gir deg 5 dager med mangfold, vennskap og felles forståelse. Festivalen gjennomføres i Borlänge i Dalarna, og gjestes i år av storheter som Bob Dylan, Journey, Kings of Leon, The Strokes og M.I.A. med flere.

Borlänge, 28.juni – 2.juli
www.peaceandlove.nu

Stadsfesten i Skellefteå
Stadsfesten i Skellefteå tiltrekker seg om lag 100.000 besøkende hvert år. Nå frir arrangørene til nordmenn, og ønsker hjertelig velkommen til sommerens store høydepunkt – festival på svensk vis. I år er det storheter som Robyn, Timbuktu & Damn! og Hammerfall som gjester festivalen.

Skellefteå, 29.juni – 3.juli

Bluesfest i Åmål
Denne bluesfestivalen har vokst seg til å bli et internasjonalt anerkjent arrangement, og er en av de mest prestisjefylte festivalene i sitt slag i Sverige. Blant trekkplasterne finner vi blant annet Rich Harper Blues Band, Hilary Thavis & Emiliano Martino, Vidar Busk & his True Believers.

Åmål 7. - 10.juli
www.bluesfest.net

Sthlm Jazz Fest
Sthlm Jazz Fest er en av Sveriges eldste festivaler, og er også et av årets desidert største arrangementer i Stockholm. Festivalen har et godt rykte i jazzmiljøer over hele verden, og presenterer noen av de fineste scenene i Europa. Dette er en folkekjær festival som finner sted på vakre Skansen i Stockholm. Artister som kommer i 2011 er blant annet Angie Stone, David Sanborn feat. Joey De Francesco og Andreya Triana & Goran Kajfes.

Stockholm 17. – 19.juni

Umeå Jazzfestival
I år arrangeres Umeå Jazzfestival for 44. gang. Arrangørene kan med stolthet presentere et bredt utvalg av vår tids mest fremstående musikere fra den nasjonale og internasjonale scenen for jazz og improvisasjonsmusikk.

Umeå, 26. - 30.oktober

Rock Out Wild
Her er festivalen som byr på musikalske opplevelser utenom det vanlige. Med et spennende program bestående av kjente og nye talenter innen hard rock, er dette festivalen for selv den mest kresne rocker. Band som kommer er blant annet Dia Psalma, Dia Psalma, Helltrain og Coldspell.

Nalovardo, 12. – 13.august

Metaltown
Metaltown i Gøteborg er, som navnet tilsier, en festival for metalentusiastene iblant oss. Arrangørene har sikret seg besøk av noen av de største navnene innen metal og hard rock. Besøkende kan stifte nærmere bekjentskap med Avenged Sevenfold, Korn, System of a Down, og Cavalera Conspiracy.

Gøteborg, 17. - 18.juni
www.metaltown.se

Dansbandsveckan
En hel uke med dansing, musikk og underholdning på landsbygda i Sverige. Hit kommer mer enn 40 000 besøkende hvert år, noe som virkelig bidrar til å plassere denne festivalen på kartet for svenske og norske danseband-entusiaster. I år kan du svinge dansefoten til blant annet Lasse Stefanz med Anne Nordsi, Expanders, Voyage og mye mer!

Malung 18. – 23.juli
www.dansbandsveckan.se

Visfestival Holmön
Den årlige visefestivalen finner sted på Sveriges sørligste øy, med mange folkekjære artister som blant annet Lillebjørn Nilsen, Säkert og Irma Schultz Keller. Reiser man til denne idylliske øya, kan store og små legge alt stress bak seg og slappe av til både ny og tradisjonsrik visemusikk.

Holmön, Umeå 30. – 31.juli
www.visfestivalen.nu