26. november 2009

Sverige: Tilbyr det ypperste innen møte-og konferanseaktiviteter i 2010

En overflod av nye hoteller, flere direkteruter med fly og nye kongress- og utstillingsfasiliteter over hele landet gjør Sverige til et førstevalg for møter, kongresser og andre begivenheter i 2010 og fremover – uavhengig av arrangementenes størrelse eller gruppens krav.

Stockholm – Europas beste økoskussmål

2010 kommer til å bli et monumentalt år for den svenske hovedstaden. Ikke nok med at Europakommisjonen utnevner Stockholm til den første ofisielle «European Green Capital». Hele 1000 nye hotellrom planlegges i byen i 2010.

Med sin vakre beliggenhet ved sjøen vil Elite Hotel Marina Tower bli et unikt sted i hjertet av Stockholm når det åpner i februar 2010. Sentralt plassert, og akkurat der byen går over i øylandskap, kan gjester oppleve panoramautsikt mot den grønne øya Djurgården. Sommeren 2010 vil Nobis AB åpne sitt flaggskip-hotell; et eksklusivt, nytt femstjerners hotell midt på travle Norrmalmstorg. Det moderne luksushotellet vil tilby 205 rom i en praktfull 1800-tallsbygning. Event- og konferansefasiliteter bli selvsagt førsteklasses.

Göteborg – vil sprenge alle rekorder
2010 er året alle rekorder skal slås i Sveriges neststørste by, med nesten 190.000 forventede overnattinger i møte- og konferansesektoren alene. Byen er mer tilgjengelig enn noen gang. Det finnes rundt 60 direkteruter til Göteborgs to flyplasser. Dessuten lanserer Göteborg-baserte City Airline syv nye direkteruter til Göteborgs Landvetter flyplass fra Barcelona, Malaga, Alicante, Roma, Milano, Palma og Athen i 2010.

Det nye hotellet som forårsaker mest oppstyr i Göteborg for tiden, er det som vil ta plass i det gamle hovedpostkontoret. Bygningen, som er oppført i 1920-årene og ligger midt i sentrum, vil åpne som Clarion Hotel Post (detaljer om det nye hotellet kommer snart) i 2011. Det vil tilføre byen 500 rom og det ypperste innen konferansefasiliteter, med et rom som tar opptil 1000 mennesker. Når det åpner, kommer hotellet til å være det tredje største konferansestedet i Göteborg, etter Eriksbergshallen og kongressenteret Svenska Mässan.

Malmö – øker antall sengeplasser med nesten 30 prosent
Det foreligger planer om å bygge flere nye hoteller i Malmö i løpet av de neste årene. Målet er å øke antall sengeplasser med nesten 30 prosent. Mange av disse vil ha førsteklasses konferansefasiliteter selv, og alle vil være lett tilgjengelige fra Kastrup lufthavn i København via öresundbroen.

I januar 2010 vil Marriott åpne sitt første Renaissance Hotel i Sverige. Det kan by på 128 rom og konferansefasiliteter for rundt 60 deltagere. Hotellet vil ligge i det pulserende området ved Lilla Torg, bare fem minutters gange fra Malmö Central Station. Hit kan man reise direkte med tog fra Kastrup lufthavn i København på bare 25 minutter.

Comfort Hotels i Choice-kjeden har dessuten bestemt å bygge om sitt Malmö-hotel. Med 307 rom, seks konferanserom og en restaurant blir det byens største hotell når det åpner i desember 2010. Choice Hotels planlegger også spa og konferansefasiliteter ved öresundbroen, som binder Malmö og København sammen. Her blir det rundt 250 rom og konferansekapasitet for ca. 750 personer. Mot slutten av 2010 vil Rezidor Group åpne sitt Park Inn ved siden av World Trade Center Malmö, med 220 rom, utstrakt konferanseaktivitet og en restaurant.

Reis nordover for en annerledes opplevelse
Femstjernes Copperhill Mountain Lodge i nord-Sverige ble bygget av samme arkitekt som tegnet hjemmet til Bill Gates. Stedet ble nylig kjøpt av Choice Hotels Scandinavia for 200 millioner svenske kroner. Hotellet inneholder 112 suiter, konferansefasiliteter for opptil 600 personer, en restaurant, en champagnebar, en after ski-bar og et spaanlegg. Plasseringen i nærheten av det populære skistedet Åre gjør det ideelt for enhver gruppe å legge utendørsaktiviteter inn i planene – enten det er snakk om ski om vinteren eller mountain-biking eller fjellturer om sommeren.

Er du ute etter et annerledes arrangement? Hvorfor ikke tilbringe natten på ishotellet i Lappland som feirer sitt 20-årsjubileum i 2010? Gjester på verdens første hotell som er laget av kun is, kan smake på regionale delikatesser som elg og rype mens de beundrer vakre isskulpturer. For å holde kulden ute, kan du ta et varmt bad, badstu eller sitte foran bålet i hotellets varme del. Ishotellet er åpent mellom desember i år og mars neste år.

For mer informasjon for å planlegge turer til Sverige, gå til www.visitsweden.com.

Kontaktpersoner: Gabriel Dorch / Philippa Sutton – Visit Sweden t: 020 7870 5609 / t: 020 7 870 5604 e: Gabriel.dorch@visitsweden.com / Philippa.Sutton@visitsweden.com
www.visitsweden.com/press

Pressekontakt Norge