8. oktober 2009

Bohuslän inviterer til stor skalldyrfest

Svenskene er om mulig enda mer hektet på ”det sorte gull” enn oss.  Premieren for det årlige hummerfisket på svensk vestkyst skaper febrilsk interesse både der og i store deler av det øvrige Sverige. På start-dagen sto en hel brigade av kokker og kjøkkensjefer klar langs Västkysten for å ta imot råvarene, og kysten ble forvandlet til en eneste stor skalldyrfest.

Hummersesongen er også tid for hummersafari, og en lang rekke profesjonelle arrangører tilbyr turer for turister til fangstfeltene. Enhver hummersafari avsluttes alltid med en eksklusiv hummermiddag.

For første gang serveres i år ”Hela Bohuslän på ett fat” . Det er kalt ”Skaldjursresan” og foregår i Allehelgens-helgen 30./31. oktober-1. november. Da tenner bohusläningene lys og inviterer til å nyte skalldyr i alle fasonger; hummer, østers, kreps, reker og skjell. En rekke restauranter byr på skalldyrsmenyer. Det skjer i Strømstad, Tanum Strand, Smøgen, Lysekil og Brastad, og gjerne inkludert overnatting.

Du finner mer informasjon på http://www.skaldjursresan.se/

Grebbestad Bryggeri har fulgt opp gamle tradisjoner ved å produsere et spesielt øl som passer til hummer, og i 1996 ble Hummerakademiet etablert i Hunnebostrand. Formålet er å bevare en størst mulig hummerbestand. Akademiet besitter masser av kunnskap om hummeren, fangsten og tilberedningen.

For mer informasjon, vennligst kontakt;
Niels Mouritzen, direktør i VisitSweden, tlf: +45 28 88 10 75, niels.mouritzen@visitsweden.com

Pressekontakt Norge

Louise Winberg