10. november 2009

Svenske julemarkeder venter på norske besøk

Sverige har lang og sterk tradisjon for julemarkeder, og nå åpnes portene til en lang rekke markeder mange steder i nabolandet. De byr på alt det vi forbinder med ekte, gammeldags julestemning med lokal mat, kunst og håndverk av ymse slag. I mørketiden oppleves de svenske julemarkedene som lysende, fargerike og med en sjarmerende atmosfære. Mange av dem er enkle å nå, og de gir hyggelige opplevelser for hele familien. Og gode kjøp til julegaver venter!

I nærliggende Värmland holdes flere julemesser. På Hellefors Herrgård i Hällefors tennes tusener av julelys 21. november. Her inviteres man til stemningsfylt førjulsselskap helt fram til jul. 12. desember er det julemarked med 30 utstillere. http://www.helleforsherrgard.se

På Skutboudden i Brunskog utenfor Arvika arrangerer Brunskogs Hembygdsforening julemarked 21.-22. november. http://www.gammelvala.se

Julemarkedet på Alsters Herrgård i Karlstad holdes 28.-29. november. Et mangfold av snekkerprodukter, kunsthåndverk og värmlandske matproudkter tilbys i varm julestemning. http://www.karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlstad.nsf/

Julemarkedet i Mariebergsskogen, Karlstads Stadspark samler årlig så mye som en halv million mennesker! I år foregår det 5.-6. desember. Her er alt som tenkes kan å få opplevd og kjøpt. http://www.mariebergsskogen.se

Det er kort vei til arrangementene i Vest-Sverige også. Tradisjonsrike Falbygdens Ost i Falköping er kjent for sine smakfulle oster og holder julemarked helt fram til jul. Her kan man kjøpe julegaver som pirrer smakssansene.

Det blir gammeldags julefest på Dagsnäs Slot ved Hornborgasjön 20.-23. november. Omtrent 70 utstillere presenterer mange slags håndverk og matprodukter. Informasjon på +46 703 93 93 71.

Göteborg pynter seg til lysfest i hele førjulstiden med millioner av lys og julemarked i Liseberg, Haga og Kronhuset. Førjulsfeiringen på Liseberg foregår i flere omganger og på flere måter helt fra 13. november og frem til lille julaften. Her er ca. 80 salgsboder fylt av kunsthåndverk og delikatesser. Dessuten skøyteis, julepregede attraksjoner, julemat på restaurantene og isbar, samt Lucia-feiring 12. desember. Mer informasjon på www.goteborg.com

Julemarkedet på Tofta Herregård i Lycke like utenfor Kungälv arrangeres i tre påfølgende helger fra 28./29. november. I det gamle kornlageret kan man fråtse i et mangfold fra 40 håndverkere og matprodusenter. For mer informasjon:0046 303-22 58 05.

Julemarkedet på Gunnebo slott og hager, i Mölndal, 10 min sør for Göteborg, holdes for tredje gang, i år i helgene 21.-22. november og påfølgende. Dette er blant Sveriges fineste 18-hundretalls herregårder. http://www.gunneboslott.se

Vil du lese om julemarkeder andre steder i Sverige:

JULEMARKEDER I HALLAND, SKÅNE/MALMÖ og NORRA/SÖDRA SMÅLAND

Halland:
Jul påTjolöholms Slott 18.-22. november. www.tjoloholm.se

Jul på Wapnö Gods 19.-22. november. http://www.halland.se

Skåne:
Julestemning på Sofiero Slott, Helsingborg 20.-22. november. www.sofiero.se

Julemarked på Örnäs Slott, Landskrona 20.-22. november. www.orenasslott.com

Julebasar på Lorensdal i Vellinge 27.-29. november. www.lorensdal.se

Tomtefest i Skånes Djurpark, Jularp, Höör 28. november. www.skanesdjurpark.se

”Julstök” på Kulturen, Lund 28.-29. november. www.kulturen.se

Jul på Fredriksdal museer och trädgårdar, Helsingborg 4.-6. desember. www.fredriksdal.se

Malmö: Barnas jul på Malmöhus slott 29. november. www.malmo.se/museer

Julemarked på Katrinetorps herrgård 4.-6. desember. www.malmo.se/katrinetorp

Bondens eget julemarked på Drottningtorget 12. desember. www.bondensegen.com

Lucia-feiring 13. desember. www.malmotown.com

Norra Småland:
Eksjö Julemarked med 80 håndverkere, mattilbydere etc. 5.-6. desember.

Sägnernas hus, Mullsjö 14.-15. og 20.-22. november

Södra Småland:
Nordens største julemarked: Huseby Bruk 7.-15. november. www.husebybruk.se

7.11.-20.12., hver fredag-søndag: Jul i Glasriket. Kosta Glasbruk. www.kostaboda.se www.kostabodaarthotel.se

Pressekontakt Norge

Louise Winberg