24. maj 2012

Hurtigrute til nordlys, hundeslæde og heliskiing

En tur til Horsens med toget eller en tur til nordlys, heleskiing og et besøg på det verdens berømte IceHotel i Lapland? Valget er fremover sammenligneligt, da en helt ny SAS-flyrute mellem København og Kiruna barberer op til otte timer af rejsetiden, som fremover kun er på to timer og 25 minutter. Den nye flyrute giver danskerne ekstrem hurtig adgang til helt ekstraordinære natur- og rejseoplevelser.

Som at få en Kattegatbro eller en ny metro i København. Nogenlunde sådan udlægger VisitSweden betydningen af, at Lapland og det nordligste Sverige forbindes med Danmark og Øresundsregionen med en ny direkte flyrute:

”Betydningen rent turistmæssigt kan ikke undervurderes. Med den nye flyrute kan danskerne så let som ingenting komme op og se nordlys eller stå på ski i Nordens absolut mest fantastiske sne og natur. Fra at turen tog op til 10 timer med flere stop undervejs, kan det nu klares på blot 2 en halvtime non-stop,” siger Eva Eilstrup, der er PR-ansvarlig for VisitSweden i Danmark.

Vinteren er HOT i Lapland
Det første direkte fly afgår fra Københavns Lufthavn til Kiruna den 20. december, og herefter flyves der hver torsdag og søndag helt frem til slutningen af april. Dermed indikeres det også, at det særligt er vintersæsonen i Kiruna, der er noget helt specielt:

”Turistmæssigt er det muligheden for at opleve det fantastiske nordlys, det verdensberømte IceHotel samt fantastisk skiløb og heliskiing ved Björkliden og Riksgränsen, som vi har størst forventninger til i første omgang,” siger Eva Eilstrup.

Derudover hæfter man sig hos VisitSweden ved, at de ekstraordinære naturomgivelser giver stort potentiale turistmæssigt inden for det, der bedst kan beskrives som såkaldte ”Vinter-safaris”. Det vil sige naturoplevelser med afsæt i ture over flere dage på snescooter, rensdyrkane eller hundeslæde.  Ligesom også kulturferie omhandlende den fascinerende samiske kultur, er noget man på sigt forventer sig meget af.

Fakta:
København – Kiruna hver torsdag og søndag i perioden 20. december til 28. april.

Fra København er der afgang kl. 09.00 med ankomst i Kiruna kl. 11.25

Fra Kiruna er der afgang kl. 12.05 med ankomst i København kl. 14.30