14. februar 2012

Gigantisk Tutankhamon-udstilling kommer til Malmø til efteråret

Til efteråret kommer den storslåede udstilling ”Tutankhamon – Graven og skattene” til Malmø og Øresundsregionen. Her vises mere end 1.000 rekonstruktioner af de fantastiske genstande fra en af historiens største og mest fascinerende opdagelser. Siden premieren i Zürich i 2008 er ”Tutankhamon – Graven og skattene” til dato blevet set af mere end 3 millioner mennesker.

Udstillingen har været vist i europæiske storbyer som München, Hamburg, Madrid, Budapest, Dublin, Bruxelles og Frankfurt, og senest har udstillingen været en tur i Seoul i Sydkorea. Udstillingen, der fylder ikke færre end 4.000 m2, vises fra d. 15. sept. 2012 – 31. jan. 2013 i Malmøs nye udstillingscenter MalmöMässan, der ligger tæt ved Hyllie Station og de direkte Øresundstog fra København.

”Tutankhamon – Graven og skattene” er en fantastisk spændende udstilling, der er en succes over hele verden. At vi får mulighed for at opleve den i Malmø og Øresundsregionen er fantastisk,” siger Johan Hermansson, turistdirektør i Malmø.

”Tutankhamon – Graven og skattene” er en storslået oplevelse for alle sanser. Ved hjælp af den nyeste teknik kan udstillingens gæster opleve det urgamle rige ved Nilen. Der anvendes al tænkelig moderne multimedieteknik til at levendegøre det antikke Ægyptens kultur og åndeverden med dødskulter, guder, dynastier og hieroglyffer, men udstillingens fokus er på Tutankhamon selv.

I Region Skåne og Malmø er det allerede planlagt, at et gratis besøg på udstillingen skal indgå i historieundervisningen for de omkring 18.000 elever, der går på folkeskolernes overbygningsniveau og i gymnasiet. Og med den enestående placering tæt på Hyllie Station blot 25 minutter med tog fra Københavns Hovedbanegård har også elever og lærere i hele Østdanmark – udover alle de andre interesserede, der forventes at valfarte til udstillingen – en enestående mulighed for at kunne opleve den imponerende udstilling.

Moderne ”infotainment”
I Tutankhamon – udstillingen, der indtager Malmø til efteråret, kan gæsterne for første gang opleve gravkamrene med alle genstandene placeret, som da kamrene blev opdaget og åbnet for 90 år siden af arkæologen Howard Carter. En opdagelse, der vakte sensation over hele verden. Det er ægyptiske håndværkere, der sammen med nogle af verdens førende ægyptologer og tekniske eksperter har skabt rekonstruktionerne i fuld skala. Dermed kan man opleve alle de mest kendte genstande: Kisterne, sarkofagen, begravelsesmasken, hovedparten af møblerne, Faraos vogn og hundredvis af andre genstande.

Den første del består af en historisk introduktion til kulturen i det antikke Ægypten og strækker sig frem til Tutankhamons tid. Derefter træder gæsterne ind i det første gravkammer, der er helt fyldt med genstande nøjagtigt placeret, som da Howard Carter gjorde sit livs store opdagelse.

I den anden del kan de besøgende lære mere om den fascinerende arv fra det gamle Ægypten. Her står de store forgyldte kister fra gravkammeret på rad og række med den yderste kiste først og den berømte begravelsesmaske massivt i guld til sidst.

”Tutankhamon – Graven og skattene” henvender sig til et bredt, internationalt publikum, og i Malmø vil både audioguides og udstillingskataloger kunne fås på både svensk, dansk, engelsk og tysk. Brug af audioguiden er en del af entréen, og der kommer endvidere til at være en særskilt audioguides til børn.

Fakta:

-  I 1922, for 90 år siden, fandt arkæologen Howard Carter den ægyptiske konge Tutankhamons grav med alle de mange skatte; en opdagelse, der vakte sensation over hele verden. I graven fandtes kongens sarkofag, flere kister, den berømte begravelsesmaske og tusinder af andre genstande.

-  Tutankhamon blev konge allerede som 10 årig og døde bare 9 år efter. I mere end 3.000 år lå han ukendt og uopdaget i sin grav i Kongernes Dal.

-  Tutankhamons begravelsesmaske, der er blevet et ikon for alle Ægyptens mange faraoer, vejer 11 kilo, er lavet af rent guld og er – uden sidestykke – verdens dyreste kunstgenstand. Masken har en forsikringsværdi på 6.000.000.000 amerikanske dollars.

Til fri anvendelse er vedlagt et højt opløseligt billede af en rekonstruktion af Tutankhamons berømte guldmaske. Foto: A.-M. v. Sarosdy. Flere pressebilleder fra udstillingen kan downloades fra hjemmesiden www.tutankhamun.nu

Yderligere oplysninger kan fås hos:

-  Julius Malmström, Julius Production AB, julius@juliusab.se, tlf. +46 46-280 45 00, mobil +46 707- 33 33 73

-  Lena Birgersson, pressekontakt, lena@juliusab.se, Tlf. +46 70- 55 22 446

Udstillingen ”Tutankhamon – Graven og skattene” produceres af Semmel Concerts i Tyskland. Julius Production AB har rettighederne til udstillingen i Skandinavien. Udstillingen på MalmöMässan i Hyllie finder sted 15. sept.– 31. jan. 2013. Læs mere på www.tutankhamun.nu

For pressespørgsmål kontakt:

Anna Kron Boysen