15. juni 2010

Tag del i svenskernes største og mest traditionsrige højtid

I slutningen af juni fejre svenskerne midsommer, en tradition der går mange hundrede år tilbage i tiden og er den ubetinget største og mest traditionsrige højtid i Sverige. Over alt i landet arrangeres der store som små arrangementer i anledning af midsommeraften. Som besøgende er det en unik mulighed for at opleve det mest svenske af det svenske og blive en stor oplevelse rigere.

Den svenske midsommerfejring er den største folkelige begivenhed i Sverige, hvor man alle steder i landet fejre sommersolhverv, den dag, hvor årets længste dag og korteste nat falder. Det er uvist hvornår den svenske midsommer traditionen opstod. Kilder hævder at det går så langt tilbage som stenalderen mens andre mener at det først var i begyndelsen af 1200-tallet.

”Det bliver ikke mere svensk end dette. Hvis man har lyst til at opleve den svenske folkesjæl i fuldt flor så skal man tage del i fejringen af midsommer den 25. juni. Modsat den danske Skt. Hans Aften er midsommer en heldags begivenhed, og særligt for børn og familier er dansen om midsommerstangen og de mange aktiviteter der knytter sig til midsommeraften et højdepunkt for året” siger Anna Kron Boysen presseansvarlig for VisitSweden i Danmark.

Omdrejningspunktet for fejringen af midsommer er netop midsommerstangen, en høj pæl dekoreret med grønne grene, blomster og kranse i toppen. Den typiske fejring af midsommer begynder allerede fra morgenstunden hvor unge som gamle hjælper til med at pynte midsommerstangen, som senere på eftermiddagen rejses hvorefter der danses om den og afholdes små lege for både børn og voksne. Om aftenen bydes der op til dans og i hver eneste by i Sverige vil man kunne finde levende musik og mulighed for dans i det fri til langt ud på sommernatten.

”Som besøgende i Sverige til midsommer har man muligheden for at give sig selv og sine nærmeste en oplevelse, der er så rig på charme og menneskelig varme, at mange vender tilbage år efter år, når først de har prøvet det. Alt efter temperament kan man deltage i små arrangementer eller i de helt store midsommerfester med flere hundrede mennesker.

Fællesnævneren er den samme, det handler om at spise god mad, danse og synge, og ikke mindst være sammen med gode venner og familie,” siger Anna Kron Boysen.

VisitSweden har samlet et lille udpluk af midsommerfester i det sydlige Sverige, det kan du bruge som inspiration og et sted at starte. Men uanset hvor du er i Sverige vil kunne opleve fejringen af midsommer, så det er bare med at pakke picnickurven og sætte kursen østover.

Fakta:

Læs mere Sverige.

Den klassiske svenske midsommer menu:
Matjessild, nye kartofler og syrnet fløde med purløg.
Dessert: Jordbær med fløde

Midsommer tips

Midsommer i skærgården 1
Tjärö: Midt i Blekinges smukke skærgård finder du den lille ø Tjärö. Hvert år er øen rammen om en hyggelig og idyllisk fejring af midsommer, hvor mange sejler ud til øen for at tage del i såvel pyntning af og dansen om, majstangen. På øen har man også mulig for at overnatte på det hyggelige vandrehjem og bade fra de runde og sommervarme klipper.
Læs mere om Tjärö

Midsommer i skærgården 2
Hasselö: Midsommer i Sveriges smukkest skærgård, sådan beskriver de lokale selv midsommeren på Hasselö der ligger på den svenske østkyst i Västervik skærgård. Start dagen med frokost på Restaurant Sjökanten. Og tag herefter del i den traditionelle midsommerfejring med alt hvad det indebærer af dans og klassiske midsommerlege.
Læs mere om Hasselö

5.000 fejrer midsommer på Dag Hammarksjölds museet
Hvert år deltager mere end 5.000 mennesker i midsommerfestlighederne Dag Hammarksjölds museet øst for Ystad. Her kommer også hundredvis af udenlandske studerende fra World Maritime University i Malmö hvor der er tradition for at de studerende ifører sig deres respektive landes nationaldragter og dermed bidrage til en endnu mere farverig og munter stemning rundt om midsommerstangen.
Læs mere om Dag Hammarksjölds museet

Midsommer picnic i Helsingborg
På Fredriksdals Frilands- og Havemuseum i Helsingborg er opskriften enkel. Du medbringer selv madkurven til den idylliske have, der både fredag d. 25. juni og lørdag d. 26. juni har åbent med mange aktiviteter på programmet. Fredagens traditionelle fejring af midsommer byder på både dans om midsommerstangen, gammeldags lege for børn, danseopvisninger fra forskellige århundreder og musik.
Læs mere om Fredriksdal Frilands og Havemuseum

Midsommer med spa
Hvorfor ikke kombinere midsommeraften med en hel weekend i Sverige. Sådan har man tænkt på det hyggelige og spahotel Hotel Tylösand, hvor man har sammensat et særligt midsommerprogram, der både byder på midsommerfejring på den smukke Halmstad Golfklub bare fem minutters gang fra hotellet, og efterfølgende midsommerbuffet samt dans og musik på hotellet med den smukke udsigt. Og så har man selvfølgelig adgang til Hotel Tylösands spabade mens man er der.
Læs mere om Tylösands Sommerpakke

Midsommer med udsigt til Vätteren
I Gränna i Småland fejrer man midsommer på toppen af Grännabjeget således at man kombinerer den klassiske midsommerfest med en storslået udsigt over en af Sveriges største søer, Vättren. Og har man taget turen til Gränna, kan man passende besøge Grännabjergets friluftsmuseum indimellem de forskellige danse om midsommerstangen.
Læs mere om Vätteren

Udvidet midsommer kombineret med naturskøn camping
På Ramsvik Stugby & Camping i Bohusläns skærgård, med havet og de runde klipper som nærmeste nabo starter midsommerfesten allerede torsdag den 24. juni med underholdning og musik til midnat. Midsommeraftens dag holdes som i resten af Sverige på klassisk maner hvorefter aftenen afsluttes med friskfangede Smögenrejer og musik. Den 26. juni fortsætter festen med en stor BBQ og musikunderholdning.
Læs mere om Ramsvik

For pressespørgsmål kontakt: