12. juli 2010

Tag børnene med til Stockholm

Fra den pompøse bykerne over hippe Södermalm til den hyggelige og nostalgiske Gamla Stan. Over alt i Stockholm findes der oplevelser for hele familien, og man kan tage byen fuldstændig i sit eget tempo og efter alder og temperament. VisitSweden har samlet nogle af Stockholms mest børnevenlige tilbud i en lille guide, der byder på oplevelser både til lands, til vands og i luften.

Det er let at forelske sig i Stockholm – også som børnefamilie. Sveriges hovedstad omkranset af vand og natur byder nemlig på et sandt overflødighedshorn af oplevelser for børnene.

”Rigtig mange danskere har været i Stockholm uden børn, men når man har børnene med, er det nogle andre oplevelser, man søger. Derfor har vi samlet nogle af de bedste oplevelser for børn i Stockholm, så man har et godt udgangspunkt for en tur til Stockholm med hele familien,” siger Anna Kron Boysen fra VisitSweden, der selv har Skansen som sin favoritoplevelse med børn i Stockholm.

Se venligst vedhæftede pressemeddelelse med guide til børnevenlige oplevelser i Stockholm.

Guide til børnevenlige oplevelser i Stockholm:

Sky View på Globen

En af Stockholms allernyeste attraktioner med en uovertruffen udsigt. Sky View er en glaskugle-elevator, der tager jer på en svimlende færd op til toppen af verdens største sfæriske bygning, Ericsson Globe, eller bare ’Globen’ i folkemunde. Fra toppen, 130 meter over havet, oplever man Stockholm på en helt ny måde.
Tip: Køb Stockholmskortet, som giver gratis transport til Globen og gratis entré til Sky View. Kortet kan købes www.stockholmtown.com eller på Stockholms Turistbureau.

Stockholms skærgård
Man kan ikke sige Stockholm uden samtidig at sige vand. Ingen hovedstad har så meget vand i og omkring sig. På bare 20 minutters sejlads med en af de mange hyggelige færger, der sejler mellem Stockholm centrum og de mange øer i skærgården, kommer man til Fjäderholmarna, som er én blandt mange hyggelige småøer, hvor man kan bruge timer på at lege på klipperne og bade i det krystalklare vand. Et perfekt udflugtsmål i sensommeren, hvor vandtemperaturen er i top.
Tip: Stå af på Vaxholm og lej cykler eller en kajak og tag en tur på vandet.

Gröna Lund – Stockholms Tivoli
Gröna Lund Tivoli har siden 1883 givet Stockholmerne sjove oplevelser. Lige som Tivoli i København ligger Gröna Lund tæt på centrum på øen Djurgården. Beliggenheden og historien gør Gröna Lund til et yndet udflugtsmål. Oplev blandt andet spændingen i Europas højeste frie fald fra 80 meters højde, den vilde rutsjebane eller de mange sjove attraktioner for de mindre børn.
Tip: Årets nyhed er børnekarrusellen. Tuff-tuff-toget – en bjergrutsjebane, som alle kan være med på – er en ny attraktion for de mindste.
Læs mere på www.gronalund.com

Vasamuseet
Vasa er det eneste bevarede skib i verden fra det 17. århundrede. Over 95 pct. af skibets originaldele er bevaret, og med sine hundredvis af udskårne ornamenter er Vasa en enestående kunstskat og et af verdens største turistmål. Skibet er udstillet i Stockholm på Vasamuseet, der rent fysisk er bygget op rundt om skibet. Et besøg på museet er en stor oplevelse for både børn og voksne. Tip: Der er særlige visninger for familier eller børnevisninger, hvor historien om Vasaskibet bliver fortalt for børn fra seks år.
Læs mere på www.vasamuseet.se

Junibacken
Junibacken er af mange udråbt som Sveriges bedste børnemuseum, men i virkeligheden er det ikke så meget et museum, som det er et oplevelseshus og en hyldest til de mange figurer i Astrid Lindgrens og andre kendte skandinaviske forfatteres børnebøger. På Junibacken får børnene nemt få en dag til at gå i selskab med Pippi Langstrømpe, "Villa Villekulla", Alfons Åberg, Mumitroldene og mange andre kendte og elskede figurer. Tip: Prøv eventyrtoget fra Vimmerby Station, som tager dig på en rejse gennem Astrid Lindgrens fortællinger.
Læs mere på www.junibacken.se

Skansen
Mange danskere kender til det vældigt populære sangkoncept ’Allsång på Skansen’, men Skansen er meget mere end det. Skansen, der ligger på Djurgården lige som Gröna Lund, består af et imponerende frilandsmuseum med cirka 150 huse og gårde fra hele Sverige med både bondegårdsdyr og zoologisk have. I den zoologiske have findes både vilde dyr fra Skandinavien, såsom ulve, bjørne, elge, rensdyr, oddere og ugler. Derudover kan man opleve dyr fra den øvrige verden såsom flamingoer, guerezaaber og krontraner. Tip: Tag børnene med til Lille-Skansen, hvor man kan kæle med dyrene alt det, man vil.
Læs mere på www.skansen.se

Stockholms ”vandbusser” og sightseeing-både
Der er nogen, der går så langt som til at kalde Stockholm for Nordens Venedig. Og helt ved siden af er det absolut ikke, hvis du på en varm sommer- eller sensommerdag tager en sejltur med en af Stockholms mange
vandbusser eller sightseeing-både. Når man oplever Stockholm fra vandet, får man et helt nyt syn på byen og de mange imponerende historiske bygninger og slotte. Og for børnene er det en stor oplevelse at komme ud og sejle.
Tip: Med Hop-on-Hop-off bus og bådtur kan du få kombineret sightseeing til vands og på land.
Se mere på www.stromma.se

Læs mere om oplevelser for børn i Stockholm på: www.stockholmtown.com og www.komtilstockholm.nu

For pressespørgsmål kontakt:

Anna Kron Boysen