23. december 2010

Svenske butikker klar til storudsalg allerede 2. juledag

Med rabatter på op til 50 procent er de svenske butikker klar til årets helt store jule- og nytårsudsalg. Og det hele starter 2. juledag i byer som Malmö, Helsingborg og Göteborg. Det svenske jule- og nytårsudsalg trækker traditionen tro mange danskere til Sverige på jagt efter de store rabatter, der ikke bliver mindre af, at den svenske kronekurs er næsten 20 procent lavere end den danske.

Her hjemme vil vi først se de gule udsalgs-skilte fra d. 27. december, eller måske endda først når kalenderen siger januar 2010. Men vores svenske naboer vil det anderledes, her er man traditionen tro klar allerede søndag d. 26. december. Med masser af stærkt nedsatte priser på for eksempel designervarer, tøj, skønhedsprodukter, sportsudstyr og elektronik. I det eksklusive stormagasin Hansa i Malmø, er man klar med rabatter på op til 50 procent, og her mærker man, at danskerne er meget bevidste om, hvad de er på udkig efter:

”Vi har mærket en øget tilstrømning af danskere i forbindelse med julehandlen, og forventer yderligere interesse i forbindelse med juleudsalget. Det vi har oplevet tidligere i forbindelse med juleudsalget er, at vores danske kunder særligt går efter de mere eksklusive mærker, hvor udsalgspriserne kombineret med forskellen i kronekursen gør priserne særligt attraktive,” siger Johan Moberg, Centerleder og markedsansvarlig for Hansa i Malmø.

Kombiner udsalg med oplevelser
Kan udsalgsvarerne ikke gøre det alene, var de måske en ide, at kombinere shoppeturen med kulturelle oplevelser af den fineste slags. Både Gøteborg og Malmö er rige på kulturoplevelser, som eksempelvis Moderna Museet i Malmö, der er en stor attraktion for danske besøgende:

”Vi har set det i forbindelse med julegaveindkøbene og vil med garanti også opleve det under udsalget – danskerne tager til Sverige på en kombineret shopping og oplevelsestur. Og uanset om man tager færgerne eller broen, kan man rejse ud om morgen og være hjemme igen om aftenen, og det er der rigtig mange der har fået øjnene op for,” siger Anna Kron Boysen, der presseansvarlig for VisitSweden.

Læs meget mere om juleudsalget på www.meresverige.dk , www.malmotown.com, www.helsingborgcity.se og www.goteborg.com

For pressespørgsmål kontakt:

Anna Kron Boysen