9. juni 2010

Stockholm i fuld gang med 14 dages kærlighedsfest

Den 19. juni 2010 finder brylluppet mellem HKH Kronprinsesse Victoria og Daniel Westling sted i Stockholm. Men en fjorten dage lang fejring af brudeparret er allerede startet. Det sker under betegnelsen LOVE Stockholm 2010, der i praksis er en åben invitation til turister og Stockholmere om at nyde godt af en kæmpemæssig kulturfest med fokus på kærlighed til musik, kunst, mad og ikke mindst byen Stockholm.

Royale, kendisser, politikere og VIPs i almindelighed vil i dagene omkring den 19. juni strømme til Stockholm fra nær og fjern for at tage del i det royale bryllup. Det samme vil tusindvis af turister, og dem har man tænkt sig at tage sig rigtig godt af, for brylluppet er i høj grad også folkets fest:

"For seks år siden rejste mange svenskere til København for at tage del i kronprinsens bryllup. Nu er det vores tur til at byde velkommen! LOVE Stockholm 2010 er et fjorten dage langt overflødighedshorn af musik, kunst, kreativitet og oplevelser for folk i alle aldre med kærlighed som det fælles omdrejningspunkt," siger Peter Lindqvist, adm. direktør i Stockholm Visitors Board.

Man må ikke gå glip af Strömparterren, den lille ø ved siden af kongeslottet, der i løbet af dagen er en oase med afslappende love-lounge og single-lounge. Om aftenen ændrer Strömparterren karakter, når 70 af Europas bedste DJs omdanner øen til en levende klubscene. For familier og børn er der på den grønne ø Djurgården midt i byen arrangeret en to uger lang børnefestival med masser af aktiviteter for store og små.

På LOVE Stockholm-programmet er blandt andre den internationale superstjerne Paloma Faith, der giver sin første koncert nogensinde i Sverige. Desuden kan man opleve den australske Performance Group Strange Fruit med deres spektakulære blanding af dans, teater og cirkus, den svenske rockstjerne tAKiDA samt massevis af andre kendte kunstnere og musikere.

LOVE Stockholms mere end 1700 programpunkter kulminerer med en gigantisk fejring på Strömparterren og Gustav Adolfs Torg på selve bryllupsdagen og natten – kun afbrudt af selve vielsen.  Men som sagt er fejringen allerede i gang, og hvad enten man har planer om at gæste Stockholm nu eller helt op til den 19. juni, er der endnu mulighed for at planlægge en tur:

”Vi håber og tror på, at mange danskere har lyst til at opleve den kæmpemæssige begivenhed, som det kongelige bryllup er, på tæt hold. Samtidig tager Stockholm sig ud fra sin allerbedste side om sommeren. Stockholm er ikke Skandinaviens største by for ingenting, til trods for at tusindvis af gæster allerede har meldt deres ankomst, har jeg faktisk hørt at der stadig er mulighed for at finde hotelovernatning,” siger Niels Mouritzen, direktør for VisitSweden i Danmark.

Læs mere og se det imponerende program om LOVE Stockholm 2010.

For pressespørgsmål kontakt:

Anna Kron Boysen