5. november 2009

Svenske skiområder opruster – også uden for pisterne

Nye flyruter, nye lifter, nye pister, nye hoteller, nye oplevelsescentre og endnu bedre service. Det er blot nogle af de nye tiltag, der skal give danskerne en endnu bedre oplevelse når de gæster Sverige denne vinter.

Hvis nogen skulle få den tanke, at de sidder med hænderne i skødet på de svenske vintersportsdestinationer og nyder, at forhåndsreservationerne til skisportsområderne er blandt de højeste dette årti, ja, så kan man godt tro om igen. Overalt i Sverige har man hævet overliggeren endnu et tak forud for vintersæsonen 2009/2010. De mange forbedringer og nye tiltag kommer oven i en attraktiv kronekurs de mange danskere til gode, som vælger Sverige som denne sæsons vinterdestination.

”Igen i år ser vi at de svenske skiområder opruster. Og det er ikke kun klassiske områder som Sälen, Idre Fjäll og Åre som igen i år har givet områderne et markant løft. Også nogle af de nyere områder i danskernes bevidsthed som blandt andet Kläppen, Funädalen og Lofsdalen er utrolig flot med,” fortæller Niels Mouritsen, direktør for VisitSweden i Danmark, der nævner de to nye direkte flyruter fra København til  Sveg tæt på Funäsdalen og Lofsdalen samt ruten København – Åre som tiltag, der vil gøre det endnu mere attraktivt at henlægge skiferien til Sverige.

Mere end skiløb
At Sverige tilbyder Nordens mest kvalificerede udbud af pister for alle niveauer er efterhånden en kendt sag. Men i Sverige ved man, at skiferien også handler om tiden uden for pisterne, derfor har en række af de nye tiltag, man ser rundt om i det svenske vinterlandskab ,også fokus på den tid af ferien, hvor du ikke står på ski.

”I år åbner for eksempel det største badeland på nogen nordisk vinterdestination i Sälen. Her kan man blandt meget andet surfe i et indendørs bølgebassin, ligesom et stort spa giver mulighed for at give sine ømme skiben et tiltrængt hvil,” siger Niels Mouritzen, der peger på, at det er en generel tendens, at de svenske skiområder over en bred kam tilbyder deres gæster masser af aktiviteter uden for pisterne.

Men man kan jo også vælge at henlægge tiden uden for pisterne til sin egen hytte helt tæt på pisten og blot nyde lyden af knitrende ild i pejsen. En anden kvalitet, der kendetegner Vintersverige, er nemlig hytter og hoteller af høj kvalitet, og det uanset om I er to eller tyve, eller om I er med eller uden børn. Sammen med et generelt højt serviceniveau, der næppe fås bedre noget sted i vintersportens verden, har man dermed ligningen til en fantastisk vinterferie for hele familien, også for dem der vil prøve kræfter med avanceret og krævende skiløb.

skiferie.visitsweden.com kan du hele vinteren finde information, vejrudsigter og nyheder om alle svenske skidestinationer.

Udvalgte nyheder fra det svenske vinterlandskab

Fjeldverdenens største badeland i Sälen
Experium bliver Sälens nye stolthed i den kommende sæson. Det bliver fjeldverdenens største badeland, og tilbyder et væld af aktiviteter. Ud over et stort badeland for små og store rummer Experium en veludstyret spaafdeling, bowlingbaner, 3-D biograf, stort to etagers legeland og Sveriges største såkaldte FlowRider - der bedst kan det beskrives som et bassin med kraftige, kunstige bølger man kan surfe på. Læs mere om Experium her!

Isbjørne i Orsa
Orsa Grönkilt er et af Sveriges mest snesikre skiområder, og hvad enten man er til alpin eller langrend, byder området på masser af udfordringen. Lige ved siden af det attraktive skiområde ligger Orsa Björnpark, der i år har fået to nye sjove og spændende beboere. Isbjørnene Ewa og Wilbär er flyttet ind i det nye isbjørneanlæg, Polarworld, der er det største af sin art i verden. Wilbär og Ewa og de mange andre dyr i Europas største bjørnepark, trives i de naturtro omgivelser og har masser af plads. Der er bygget nye ramper og etableret gangstier, så parkens gæster uden risiko kan komme helt tæt på blandt andet sibirske tigere, jærve, ulve og losser. Læs mere om Polarworld her!

Ny flyruter direkte til fjeldene
Genem de seneste år er flere og flere begyndt at tage flyet til årets vinterferie, og i den kommende sæson bliver det endnu nemmere. Denne vinter åbner nemlig en direkte rute fra København til Sveg i hjertet af Härjedalen. Fra Sveg er der kun cirka en times bustransfer til de fantastiske skisportssteder Funäsdalen,og Lofsdalen. Det er flyselskabet Next Jet, der kommer til at flyve mellem København og Sveg. Men det er ikke eneste nye flyrute vinteren byder også på direkte rute fra København til Åre Lufthavn, så man lidt kommer fra en by-metropol til en ski-metropol. Man kan blandt andet booke flyrejser til Sveg hos rejsebureauet Fjällferie mens Nortlander udbyder en stor del af sæderne i flyene fra København til Åre.
Se dine muligheder her!

Säfsen satser på far, mor og børn
Säfsen i Dalarna forbereder sig på den kommende vintersæson, og der satses også her på at skabe endnu bedre forhold for børnefamilierne. I Hyttan bygges et nyt stort legerum i tilslutning til restauranten. Her kan ungerne smutte ind og lege, når de har spist, mens de voksne kan sidde lidt længere og snakke og drikke en kop kaffe eller nyde et glas vin. Der er desuden bygget et nyt stort udendørs spabad ved siden af restauranten, og har skituren været hård ved kroppen, vil der i den kommende sæson blive mulighed for forskellige former for massage. Er der mere krudt i børn og eller forældre efter en dag på ski, kan man fortsætte legen og kælke på den store oplyste kælkebakke.
Læs mere om Säfsen her!

Alt inklusivt i Idre Fjäll Idre
Fjäll tibyder i år en pakkeløsning, der gør det lettere for børnefamilier at tage på skiferie. Det betyder blandt andet, at I slipper for at bruge den første dag på at stå i kø for at leje ski eller købe liftkort. Alt er bestilt og betalt på forhånd. Når du hjemmefra booker det sted, I skal bo, skal du blot huske samtidig at bestille ”All Inclusive”-pakken, hvor alt er inkluderet i prisen — det vil sige liftkort, leje af ski samt helpension, hvor morgenmad og frokost serveres, hvor I bor, mens I selv vælger, på hvilken restaurant i området I ønsker at spise om aftenen. Der er også inkluderet små overraskelser til børnene i familiepakken.
Læs mere om pakkeløsningen her!

Leg, leg og atter leg i Kläppen
Kläppen i Sälen, er ved at udvikle sig til nordens største skilegeplads for både børn, unge og voksne. Igen i år har man udvidet området og byder på nye udfordringer for de mindst i området junior snowpark. Har man mod på større udfordringer eller har man blot lyst til, at nyde synet når nogle af verdens allerbedste skiløbere leger med, så er Kläppens snowpark, der er kåret til Sveriges bedste, ligeledes blevet udvidet og tilbyder nu endnu en blå linje gennem parken, som på pisterne gælder det i snowparken at farven blå henvender sig til de let øvede. I det hele taget er Kläppen designet så familien får mest muligt ud af skiferien, bor man til eksempel i hytte på Sjungerbacken træder man bogstaveligtalt direkte ud på pisten om morgenen og kan køre direkte til hoveddøren om eftermiddagen.
Læs mere om Kläppen her!

For pressespørgsmål kontakt: