19. oktober 2009

Rødgrød med fløde hitter i Sverige

Danskerne fortsætter invasionen af Sverige. Og svenskerne tager gladelig imod og arbejder som altid seriøst med integrationen.  Det er oplevelser og attraktiv shopping, der står på menuen hos danskerne. Alene hos Stena Line er efterårstrafikken steget med 33 pct., og det er udtryk for en generel tendens. Og i Nordeuropas største varehus, Gekås Ullared, er ”rødgrød med fløde” blevet efterårsferiens helt store hit.

Tusindvis af danskere befinder sig i disse dage i Sverige, og mange vil i den kommende weekend benytte sig af muligheden for en tur til broderlandet. Og det er der en god grund til, lyder det fra den danske VisitSweden-direktør, Niels Mouritzen:

”Danskerne tager til Sverige, fordi de får et højt og måske også lidt anderledes niveau, hvad angår oplevelser. Og så er den svenske kronekurs fortsat så attraktiv, at danskerne måske ikke ligefrem tjener ferien hjem, men de gør op til flere gode handler, mens de er i Sverige.”

Og statistikkerne er med den svenske turistorganisation. Alene i sommermånederne steg antallet af danske overnatninger med 57 pct. i Sydsverige, og det er en tendens, der ser ud til at forsætte. Et af de steder, man mærker den markante ferietrafik til Sverige, er hos Stene Line:

”Sidst, vi målte, havde vi 24.000 gæster alene på overfarten Frederikshavn-Göteborg, hvor vi sidste år på samme tidspunkt i efterårsferien havde 18.000 gæster. Så de gode passagertal fra sommeren ser ud til at fortsætte,” fortæller Carsten Kruse, markedschef i Stena Line.

”Rødgrød med fløde”
Et af de steder, som danskerne valfarter til, er til Nordens største shoppingområde Gekås Ullerad, der ligger lidt uden for Göteborg. Med mere end 12.000 gæster per dag i gennemsnit og mange flere her i efterårsferien er Gekås faktisk den mest besøgte ”attraktion” i hele Sverige. Mere end fire millioner gæster om året besøger shoppingcentret, heriblandt rigtig mange danskere. I år har man lavet en særlig kampagne over for danskerne, og det er blevet en overraskende succes:

”For at tydeliggøre over for vores dansker gæster, at der er rigtig mange penge at spare i Sverige, lavede vi sammen med det svenske turistråd VisitSweden en kampagne op til efterårsferien, hvor vi annoncerede, at alle danskere ville få udleveret en gratis lommeregner, så de selv kunne regne på kursgevinsten, ved at sige ”rødgrød med fløde” i vores kundeservice,” siger Boris Lennerhov, adm. direktør for det store shoppingcenter.

At kampagnen, der mest var et billede på de store besparelser, som man som dansker kan opnå i Sverige, skulle blive en stor succes, kommer alligevel bag på Boris Lennerhov:

”Danskerne er glade mennesker. Deres humør smitter af på os svenskere. Det er utrolig smittende, når dansker efter dansker kommer hen i vores kundeservice og på syngende dansk serverer et “rødgrød med fløde”, og så skal de selvfølgelig have belønning som fortjent. Vi oplever også, at danskerne lige tester os på, om vi nu også har lommeregneren klar. Og det har vi skam!,” lyder det fra centerdirektøren, der også fortæller, at de mange tusind glade danske kunder for en stund fjerner den svenske skuffelse over, at Sverige modsat Danmark ikke kom med til VM i fodbold.

VisitSweden har desuden netop optaget levende billeder af danskere, der synger “rødgrød med fløde”. Optagelserne findes både i en højtopløselig udgave til tv og i YouTube- format til web-tv og lignende. Venligst kontakt os for at få fremsendt levende billeder.

Kontaktinformation:

Niels Mouritzen, direktør i VisitSweden i Danmark, tlf: 28 88 10 75, niels.mouritzen@visitsweden.com

For pressespørgsmål kontakt:

Anna Kron Boysen