2. juli 2009

Danskerne ved for lidt om Badesverige

Sverige byder på mere end 7.000 kilometer badevenlige skærgårde og strande. Men en ny undersøgelse viser, at det langt fra er det, danskerne forbinder med Sverige. Hele 54 pct. af danskerne angiver skov og natur som det de primært forbinder med Sverige, mens kun syv pct. vil vælge Sverige til deres sol- og badeferie. Så selvom Sverige i øjeblikket oplevet et historisk boom af danske turister, viser undersøgelsen at danskernes kendskab til Sverige som ferieland er begrænset. Det vil VisitSweden nu råde bod på.

Danskerne har et meget ensartet billede at Sverige som ferieland, godt nok strømmer vi til Sverige som aldrig før, men vi tager også de samme steder hen, det viser en ny undersøgelse, der er foretaget af analysevirksomheden YouGov. At den smukke svenske natur fylder meget i danskernes bevidsthed undrer ikke Niels Mouritsen, direktør for VisitSweden i Danmark, men han ser gerne, at flere danskere også får øjnene op for sol- og badeferie på den anden side af sundet. Undersøgelsen viser nemlig, at kun syv procent af danskerne ville vælge Sverige til en badeferie i Norden, og det tal står slet ikke mål med hvor attraktivt Sverige er på det område, mener Niels Mouritzen:

”Jeg er 100 % sikker på, at mange danskere vil opleve de svenske kyster som en meget positiv overraskelse, for en dejlig sommerferie med sol og bad. De fleste kender og nyder allerede den fantastiske svenske natur med store skovområder,søer og elve. Men samtidigt findes et andet sommerparadis gemt i den svenske skærgård. Hummere, østers, sejlbåde, hele byer og små samfund af klassiske lyse træhuse, historiske badeanstalter, gode restauranter og det helt specielle skandinaviske lys, som vi også kender fra toppen af Jylland. Blekinge, Kalmar, Bohuslän og Göteborgs skærgård er gode eksempler tæt på Danmark. Her får sommerfornemmelserne en helt ny dimension,” fortæller en begejstret danskfødt direktør for VisitSweden i Danmark.

”I skærgården har man trods den korte afstand oplevelsen af at være langt væk hjemmefra, og man kan hurtigt blive afhængig af, at bade i det krystalklare vand og sole sig på de varme klipper. Det er ren Skærgårds Doktoren og Vi på Krageøn,” lyder det med henvisning til de populære tv-serier om livet i den svenske skærgård.

Stor stigning i danske overnatninger i Sverige
Udover den seneste undersøgelse af danskernes rejsevaner viser de nyeste tal, at tilstrømningen til Sverige aldrig har været større. For nylig har Carsten Kruse, Stene Lines marketingchef i Danmark, kaldt salget af rejser til Sverige ”Uhørt højt”, og de seneste tal for danske overnatninger i Sverige viser, at alene i Sydsverige er antallet af danske overnatninger steget med 45 procent.

VisitSweden vil blandt andet gennem den nye rejseportal MereSverige.dk øge danskernes kendskab til de mange forskelligartede oplevelser man kan få i Sverige.

For yderligere oplysninger om undersøgelsen og interviews kontakt:

Niels Mouritzen, VisitSweden, tlf.               28 88 10 75        , niels.mouritzen@visitsweden.com

Anna Kron Boysen, VisitSweden, tlf.               33 30 13 76        anna.boysen@visitsweden.com

Om VisitSweden og MereSverige.dk:
www.meresverige.dk kan man hente al nødvendig information om aktivitetsmuligheder, transport, overnatning og ophold i forbindelse med ferie i Sverige, ligesom man kan hente Sverigeskort og finde masser af nyttige ferietips. MereSverige.dk drives af VisitSweden, som arbejder med at markedsføre Sverige og svenske turistdestinationer og -oplevelser internationalt. Virksomheden ejes af den svenske stat og det svenske turisterhverv.

Uddrag af undersøgelsen vedrørende danskernes rejsevaner:
Undersøgelse er foretaget af analysevirksomheden YouGov for VisitSweden blandt 5.025 repræsentativt udvalgte danskere, der er blevet spurgt om deres rejsevaner.

• 12 procent angiver at de kender Sverige ”godt” eller ”meget godt”
• 80 procent angiver Sverige som et sandsynligt mål for deres næste ferie
• Syv procent ville vælge Sverige til sol og badeferie i Norden
• 54 procent forbinder Sverige med natur og skov
• Seks procent angiver at de forbinder Sverige med Pippi Langstrømpe
• Tre procent af danskerne har aldrig hørt om Malmö

Fakta om udvalgte skærgårde og strande i Sverige

Svenske skærgårde tæt på Danmark:

Skærgården omkring Västervik –  Sveriges smukkeste skærgård, intet mindre! Skærgården ved Västervik er særpræget og helt anderledes end resten af Smålands østkyst. Her dominerer de mange langstrakte smeltevandsdale fra istiden, der fortsætter ud i havet og danner Sveriges smukkeste skærgård med masser af fintslebne klippeøer.

Skærgården ved Bohuslän – Oplev en helt anden verden end den danske kyst. Skærgården ved Bohuslän er fuld af naturoplevelser, som kan tage pusten fra enhver. Blandingen af hav og klipper, et rigt dyreliv samt tilgangen til fuldstændig ugenerede steder gør kyst-strækningen til en labyrint af sommer-oplevelser – tilstrækkelig for mange somres eventyr.

Sverige sydligste skærgård – Skærgården i Blekinge er Sveriges sydligste. Den adskiller sig en del fra landets øvrige skærgårde ved sine ofte løvskovsklædte klippeøer og den relativt korte afstand mellem indre og ydre skærgård med åbent hav. Skærgården består af utallige charmerende vige og næsten tusind små øer at opleve.

Svenske strande tæt på Danmark:

Falsterbohalvøen (Falsterbonässet) – Blot 28 km syd for Malmø ligger halvøen Falsterbo, der byder på 40 km badestrande. Flere steder hober det kridthvide sand sig op i driver og vandet er af høj kvalitet. Halvøen er et populært ferieområde også for svenskerne selv.

Sandhammaren strand – Øst for Ystad findes en af Sveriges absolut fineste badestrande. Det er en meget bred og flere kilometer lang strand med klitter og det fineste hvide sand, som i virkeligheden minder meget om strandene ved Vesterhavet. Den indre del af Sandhammaren er fyrreskov, som man kører igennem på vej ned til den smukke strand.

Stranden ved Ängelholm – Om sommeren strømmer gæsterne til stranden ved Ängelholm for at nyde den seks km lange, hvide sandstrand. Stranden byder på rige muligheder for at finde små gryder i klitterne, hvor man kan sole sig.

Skummeslövsstrand – en af Sveriges længste badestrande ligger på Hallands sydspis. Stranden byder på hele12 kilometer sandstrand i et område med rige muligheder for, at leje hytter og campere. Visse steder er det som ved Vesterhavet tilladt at køre bilen helt ned på stranden, ligesom stranden er et yndet mål for windsurfere.

For pressespørgsmål kontakt:

Anna Kron Boysen