4. helmikuuta 2013

Göteborgista Euroopan vihrein hotellikaupunki

Göteborgissa voi nyt nukkua yönsä vihreällä omatunnolla melkein missä vain. Yli 80 prosentilla kaupungin hotelleista on ympäristösertifiointi, ja tavoitteena on saada se kaikille.
– Kilpailukykymme vahvistuu kansainvälisesti, kun tarjoamme kestävän kehityksen periaatteita noudattavan matkailukohteen, Göteborgshotellen-yhdistyksen puheenjohtaja Stefan Johansson toteaa.

Yhä useammat suurten kokousten ja tapahtumien järjestäjät tiedustelevat ympäristön kannalta kestäviä vaihtoehtoja. Niitä on nykyään tarjolla useimmissa kaupungeissa, mutta harvassa kehitys on yhtä pitkällä kuin Göteborgissa. Ainutlaatuisen yhteistyön tuloksena ympäristösertifioinnin ovat hankkineet sekä suuret että pienemmät hotellit.

– Yhdeksän hotellia kouluttautuu parhaillaan tarkoituksenaan oppia lisää, ja moni muukin on menossa koulun penkille syksyn aikana. Me, jotka asian parissa työskentelemme, näemme tämän hyvänä osoituksena Göteborgin hengestä, jossa tehdään yhteistyötä positiivisten tulosten saavuttamiseksi, kertoo Stefan Johansson, joka pyörittää itse Nääs Slott -hotellia.
Göteborgshotellen-yhdistykseen kuuluu 31 jäsenhotellia, joissa on yhteensä yli 2 500 huonetta. 84 prosenttia niistä on ympäristösertifioitu. Suurten hotellien ryhmän 20 hotellista on tällä hetkellä sertifioitu 90 prosenttia. Luku on huomattavan korkea myös kansainvälisesti arvioituna.

– Göteborgin sijoitus oli paras kaikista vertailussamme mukana olleista kaupungeista. Tavoiteluku on 100 prosenttia, mikä on mille tahansa kaupungille lyömätön tulos, huomauttaa Katarina Thorstensson, joka vastaa kestävästä kehityksestä Sustainable Gothenburg -projektia johtavassa Göteborg & Co:ssa.

Projekti käynnistyi kaksi vuotta sitten, ja sen tavoitteena on kehittää Göteborgista yksi maailman kestävimmistä matkailukohteista kokonaisnäkökulmasta tarkasteltuna. Niin liikenteen, hotellien, kokouspaikkojen kuin areenoidenkin tulisi tarjota ympäristön kannalta parhaita mahdollisia ratkaisuja.

Kyseessä on pohjoismainen yhteistyöprojekti, johon osallistuvat Suomi, Norja, Tanska, Islanti ja Ruotsi. Tarkoituksena on luoda Pohjoismaihin kestävän kehityksen kokouspalvelualue. Göteborg on kuitenkin aimo harppauksen edellä myös naapureihinsa verrattuna.

– Meille mahdollisuudessa tarjota matkailuelämykset kestävän kehityksen periaatteella on kyse tulevaisuudesta. Silloin kierrätysajattelusta tulee myös taloudellinen, ei ainoastaan ekologinen kysymys, Stefan Johansson huomauttaa.

Lisätietoja:
Katarina Thorstensson, Göteborg & Co, puh. +46 31 3684285, katarina.thorstensson@goteborg.com
Stefan Johansson, Göteborgshotellen-yhdistys, puh. +46 302 35518, stefan.johansson@naas.se

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden