29. huhtikuuta 2013

”Life” – vuoden 2013 uutuus Kolmårdenissa!

Kesäkaudella 2013 Kolmårdenin eläinpuisto panostaa vahvasti uuteen delfiiniesitykseen. Se on verraton show, joka kertoo väkevällä tavalla elämästä maapallolla – meitä kaikkia koskettavasta aiheesta. Kolmården investoi projektiin 15 miljoonaa Ruotsin kruunua. Uuden show'n nimi on ”Life”.

– Show pohjautuu tarinaan  ja  tärkeään  viestiin,  jonka Kolmården haluaa välittää kaikille,  niin nuorille kuin vanhemmille. Ajatuksena on kertoa mukaansatempaavalla tavalla tarina, jossa delfiineitä koskevat tosiasiat liittyvät meitä kaikkia taatusti koskettavaan asiaan, nimittäin ympäristöön, sanoo Mats Olsson, Kolmårdenin eläintarhan toimitusjohtaja.

Pitkäaikaiset valmistelut
Suurena haasteena on saada aikaan teknologian, musiikin, tarinan, kouluttajien ja delfiinin kokoonpanosta maailmanluokan show kesäkaudelle 2013. Uutta delfiiniesitystä koskevat työt ja tuotanto ovat sen vuoksi olleet käynnissä jo pitkään. Vuoden 2012 alussa käynnistettiin yhteistyö Norrköpingin sinfoniaorkesterin kanssa. Orkesteri äänitti tuolloin 15 elokuvamaailman klassikkoteosta, joihin kuului musiikkia ET-, Teräsmies-, Leijonakuningas- ja Titanic-elokuvista. Show'n päätöskappaleen on äänittänyt Martin Stenmarck nimenomaan Kolmårdenia varten. Lokakuussa 2012 käynnistyivät itse delfinaarion peruskorjaustyöt.

Show'n tärkein osa on tietenkin kouluttajien ja delfiinien välinen läheisyys ja vuorovaikutus.

– Olemme odottaneet tätä kauan ja olemme erittäin latautuneita show’hun. Odotamme innolla niitä haasteita, joita tämä kiireinen kevät tuo mukanaan. Onhan se tietenkin hieman erikoista harjoitella eläinten kanssa. Tavallisessa teatterisovituksessa ryhmä voi harjoitella vuorokauden ympäri, kunnes kaikki palat ovat paikoillaan. Mutta delfiinien kanssa meidän on harjoiteltava niiden tahtiin ja niiden ehdoilla, sanoo Pernilla Mosesson, Kolmårdenin eläintarhan delfinaarion operatiivinen johtaja.

Ensi-ilta 27.4.2013
Harjoittelut delfiinien kanssa uusine temppuineen ovat täydessä vauhdissa. Kuvakäsikirjoitus on suurelta osin valmis, mutta harjoitusten edetessä lisätään vielä pieniä yksityiskohtia, ja näin kaikki punoutuu yhteen ainutlaatuiseksi yhteispeliksi. ”Life”-show'n ensi-ilta on 27.4.

Lisätietoja
Pernilla Mosesson, Kolmårdenin eläintarhan delfinaarion operatiivinen johtaja, +46 10-708 75 75,
pernilla.mosesson@kolmarden.com
Mattias Zingmark, Kolmårdenin eläintarhan markkinointipäällikkö, +46 10-708 75 39,
mattias.zingmark@kolmarden.com

Kuvat
Kuvia on nähtävillä sivustolla http://kolmarden.qbank.se/v2.6/mb.php?h=62607d30bfe392253b0c58c04de9f3c3
Käytä PIN-koodia: Life

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden