6. helmikuuta 2013

Kevään uudet ravintolat, baarit ja kahvilat Ruotsissa

The Flying Elk

Kahden Michelin-tähden ravintola Frantzén/Lindeberg, joka on arvioitu sijalle 20 maailman 50 parhaan ravintolan listalla, avaa suuren pubin kadun toiselle puolelle tähtiravintolasta. Pubin yhteydessä sijaitsevat myös viinibaari Gaston ja cocktailbaari Corner Club. Ravintoloitsija Björn Frantzén on haaveillut laittavansa perinteistä englantilaista pubiruokaa siitä lähtien, kun työskenteli viisi vuotta Tom Aikenin palveluksessa Lontoossa ennen Frantzén/Lindeberg-ravintolan perustamista yhdessä Daniel Lindebergin kanssa. Aiemmin he ovat hoitaneet yhtä kaupungin tasokkaimmista cocktailbaareista nimeltään Bageriet.

www.theflyingelk.se

Andreaz Norén

Tukholma

Tweed

Ensi keväänä Tukholman vanhassa kaupungissa sijaitsevat ravintolat Djuret, Svinet, Leijontornet 12x8 ja Pubologi saavat täydennyksekseen uuden paikan. Silloin avataan Tweed, ilmeeltään brittiläinen baari. Se on Djuret-ravintolan ”takatasku”, jossa on laaja viinilista, hyvä olutvalikoima ja hienostuneita drinkkejä. Tarkoituksena on, että asiakkaat voivat rauhassa nauttia juomista ja ruokalistan pikkusuolaisista, juustoista ja jälkiruoista etukäteen varattavissa, suurissa, pehmeissä Chesterfield-nojatuoleissa istuen. Tweedissä on myös hyvä valikoima kuubalaisia sikareita.

www.djuret.se

Tukholma

Ravintola Edison

Tähtikokki Peter J. Skogström avaa maaliskuun alussa uuden ruokaravintolan, jossa on 240 asiakaspaikkaa ja lähes 800 neliömetrin tilat yhdellä Lundin nopeimmin kehittyvistä alueista. Aluksi ravintola Edison keskittyy lounasruokaan, ja päivällistä tarjotaan vain muutamana iltana viikossa. Ruokalista on kolmiosainen. Keskeisessä osassa ovat paikalliset raaka-aineet ja perinneruokalajit kuten palapaisti ja wallenbergin- ja lindströminpihvit. World wide -osiossa on tarjolla ruokia eri puolilta maailmaa – sushia, thaicurryä tai BLT-leipiä, ja Green-vaihtoehdossa puolestaan kasvisruokalajeja.

www.restaurangedison.se

Lund

Taverna Brillo

Lähellä Stureplania, Sturegatanin ja Humlegårdsgatanin kulmassa, on Sturehofsgruppenin suuri ravintolauutuus, jonka nimi vie ajatukset sekä Andy Warholin Brillo-teräsvillapakkauksiin perustuvaan teokseen että italian kielen auringonsädettä ja pikkuhiprakkaa tarkoittavaan sanaan. Nimi kuvaa osaltaan joulukuussa 2012 avatun ravintolan konseptia. Avarissa tiloissa on kaksi sisäänkäyntiä ja sisältä löytyy muun muassa espressobaari jäätelöineen ja kukkineen, leipomotuote- ja herkkutiski, cocktailbaari, pizzauunilla varustettu bistro, josta saa ruokaa myös mukaan sekä suuri, 150 asiakaspaikan ravintolasali.

www.tavernabrillo.se

Carl Carboni

calle.carboni@tavernabrillo.se

Nosh and Cow

Berns avasi tammikuussa kokonaisen kaupunkitalon Tukholmassa, osoitteessa Norrlandsgatan 24. Talon neljässä kerroksessa, piharakennuksessa ja sisäpihalla on useita ravintoloita, baareja ja hotellisviittejä.  Kokonaispinta-ala on 2 300 neliömetriä. Ruokalistalla on monien maailman keittiöiden ruokalajeja, jotka valmistetaan ruotsalaisista raaka-aineista. Piharakennuksessa ja sisäpihalla on teemaltaan kieltolakihistoriaan liittyvä baari. Aukioloajat ulottuvat aamiais- ja lounasajasta päivälliseen ja baari-iltoihin. Kevään aikana avataan lisäksi kerrosta ylempänä ravintola, jolla on aivan oma toiminta-ajatuksensa. Sen sisustuksen on suunnitellut katalonialaisarkkitehti Lázaro Rosa Violán, jonka suunnittelemia ovat muiden muassa Barcelonan suositut La Rita- ja Big Fish -ravintolat.

Nanna Waktel

nanna.waktel@berns.se

Restaurang CG

Pohjois-Ruotsin Luulajassa on avattu äskettäin ravintola CG, jossa on tarjolla kunkin kauden raaka-aineista valmistettuja ruokia ja jonka ruokalista painottuu hiiligrillissä valmistettuihin liharuokiin.  Ruokalajit ovat sekoitus pohjoisen herkkuja, esimerkkeinä kermassa paistetut keltavahverot, kevyesti savustetut, grillatut poronselykset tai lämmin lakkasose ja perinneruokalajeja, joihin kuuluvat esimerkiksi grillattu ankanrinta, tammukka ”on the bone” ja CG:n ”äyriäisyllätys”. Viinilista ja cocktailbaarin valikoima ovat laajoja ja huolellisesti harkittuja.

Luulaja

Pubologin kokit työssään. Pubologi on yksi uuden Tweeds-ravintolan sisarravintoloista. Muita samaan perheeseen kuuluvia ravintoloita

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden