5. helmikuuta 2013

HUIKEITA ELÄMYKSIÄ RUOTSIN ELÄMYSPUISTOISSA KAUDELLA 2013

Ruotsalainen konserni Parks and Resorts pyrkii aktiivisesti pohjoismaisen elämysalan terävimpään kärkeen. Konserni, jota on rakennettu määrätietoisesti ja strategisesti perustamisvuodesta 2000 saakka, omistaa nyt joitakin Ruotsin suosituimmista huvipuistoista: Gröna Lundin, Kolmårdenin, Aquarian, Furuvikin ja Skara Sommarlandin. Nykyään Parks and Resorts on Ruotsin johtava elämyskonserni, jonka kohteissa vieraili vuonna 2012 reilut 2,6 miljoonaa kävijää.

Tukholmassa sijaitseva Gröna Lund (vihreä lehto) -huvipuisto sai nimensä vehreän Djurgårdenin kauniin puutarhan mukaan. Vuonna 1883 puutarha muutettiin huvipuistoksi ja Ruotsin vanhin tivoli näki päivänvalon. Nämä historialliset juuret ovat yhä nähtävillä sekä puiston arkkitehtuurissa että sen nähtävyyksissä. Gröna Lundin konserttihistoria on merkittävä osa huvipuiston sielua. Sen lavoilla on esiintynyt monia kuuluisuuksia, kuten Bob Marley, Jimi Hendrix, the Who ja Lady Gaga.

Vuonna 2013 Gröna Lund täyttää 130 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi huvipuistoon on hankittu uusi huimaavan kutkuttava vetonaula ja konsertteja järjestetään enemmän kuin koskaan. Uusi vetonaula ja kesän kaikki esiintyjät julkaistaan helmikuusta alkaen. Gröna Lundin sesonkiaika on 27. huhtikuuta - 22. syyskuuta. Konserttilippu sisältyy huvipuiston pääsymaksuun. Lue lisää osoitteesta www.gronalund.com.

Pohjoismaiden suurin eläinpuisto Kolmården  on yksi Ruotsin suosituimmista perhematkakohteista. Kolmårdenissa käy vuosittain yli 500 000 vierailijaa. Kolmårdenissa on noin 80 eri eläinlajia, joista 25 on luokiteltu uhanalaisiksi. Puistossa on käynnissä useita erilaisia tutkimus- ja suojeluprojekteja lajien säilymisen puolesta. Eläinpuisto ja sen viereinen Vildmarkshotellet-hotelli ovat täynnä elämyksiä koko perheelle. Niihin kuuluvat esimerkiksi Tiger World, Safari-köysirata ja Bamsen satumaailma. Kantavana ideana on välittää tietoa eläimistä ja sitä kautta lisätä kävijöiden kiinnostusta ja sitoutumista.

Kesäkaudella 2013 Kolmården lanseeraa uuden, tärkeän Life-delfiinishow’n, joka kertoo vahvan viestin elämästä maapallolla. Kolmårdenin delfiineillä ja niiden kouluttajilla on esityksessä merkittävä osa. Musiikista vastaa Norrköpingin sinfoniaorkesteri ja videotekniikalla on show’ssa tärkeä osa. Eläinpuisto on avoinna 27. huhtikuuta - 29. syyskuuta sekä useina koulujen loma-aikoina ja viikonloppuina. Vildmarkshotellet on avoinna ympäri vuoden. Lisätietoja saat osoitteesta www.kolmarden.com.

Tukholman keskustassa, Djurgårdenissa, sijaitsee Aquaria, jossa on eteläamerikkalaista sademetsää, mangrovemetsää ja palanen Itämerta saman katon alla. Kävijät saavat kokea veden kiertokulun sekä trooppisessa että pohjoismaisessa ympäristössä ja oppivat ymmärtämään veden elintärkeää merkitystä ihmisille, eläimille ja luonnolle. Aquaria on avoinna ympäri vuoden. Lisätietoja saat osoitteesta www.aquaria.se.

Furuvik on yhdistelmäpuisto, jossa on eläintarha, huvipuisto, vesipuisto ja konserttiareena. Alue sijaitsee luonnonkauniilla paikalla meren rannalla noin 10 km Gävlestä etelään. Furuvikissa on Ruotsin suurin kokoelma kädellisiä. Noin 85 hehtaarin suuruisessa puistossa on jokaiselle jotakin. Furuvikissa on muun muassa apinoita, makeja, kenguruita, kameleita, kilpikonnia, matelijoita ja erilaisia lintuja. Lisäksi puistossa järjestetään parikymmentä konserttia vuodessa.

Furuvik on viimeisin lisä Parks and Resorts -yrityksen tarjontaan, mutta ensimmäisen kerran puiston portit avattiin jo vuonna 1900. Kaudelle 2013 on luvassa uusi vetonaula. Furuvik on avoinna 25. toukokuuta - 25. elokuuta. Lisätietoja saat osoitteesta www.furuvik.se.

Skandinavian suurin vesipuisto Skara Sommarland avattiin vuonna 1984 ja siitä on ajan myötä tullut yksi Länsi-Götanmaan suurimmista turistimagneeteista. Skara Sommarlandissa on 44 kohdetta, neljä ravintolaa sekä monipuolinen valikoima arpakojuja, pelejä, kioskeja ja kahviloita. Se tarjoaa elämyksiä koko perheelle säästä riippumatta. Vesipuiston lisäksi alueella on myös huvipuisto ja mikroautoja. Skara Sommarlandin lähellä sijaitsee leirintäalue, jossa on 800 paikkaa asuntovaunuille ja teltoille, 300 mökkiä ja muutamia huoneistoja. Paikalle avataan uusi vetonaula kaudeksi 2013. Skara Sommarland on avoinna 6. kesäkuuta - 18. elokuuta. Lisätietoja saat osoitteesta www.sommarland.se.

Lisätietoja saat Tina Landeliukselta, Parks and Resortsin tiedotusvastaavalta puhelimitse numerosta +46 703 490 377 tai sähköpostitse osoitteesta tina.landelius@parksandresorts.com

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden