4. lokakuuta 2012

ABBA The Museum aukeaa Tukholmaan

Kauan kaivatulle ABBA-museolle on löytynyt vihdoin tilat Tukholmassa. ABBA The Museum tullaan avaamaan yleisölle huhtikuussa 2013 Djurgårdeniin. Museo rakennetaan ensi vuoden alussa Gröna Lundin -huvipuiston kupeeseen avattavan Swedish Music Hall of Famen yhteyteen. Kohteisiin pääsee yhdellä lipulla. Kokonaisuuteen tulee kuulumaan myös uusi musiikkiteemainen hotelli, Melody Hotel.

ABBA-yhtyeen perintöä kartoittavalle kokoelmalle on etsitty pitkään näyttelytilaa. Swedish Music Hall of Fame tulee tarjoamaan sille hyvät puitteet.

”Siellä ABBA The Museum on esillä luonnollisessa yhteydessä, osana ruotsalaista pophistoriaa. Tukholma ja Djurgåprden – tuntuu tosiaan siltä kuin olisimme löytäneet kodin!”, Abban Björn Ulvaeus sanoo.

Kulissien takana museon valmistelut ovat jo täydessä käynnissä.

”Ruotsalainen populäärimusiikki on tärkeä osa kulttuuriperintöämme. ABBA puolestaan on yksi vahvimmista ruotsalaisista tavaramerkeistä maailmalla. On velvollisuutemme luoda ABBAlle paikka täällä Ruotsissa”, museon toimitusjohtaja Mattias Hansson sanoo.

378 miljoonalla maailmanlaajuisesti myydyllä levyllään ABBA on Ruotsin menestynein yhtye. ABBA The Museum tulee antamaan yhtyeestä kattavan kuvan aina sen perustamisesta vuonna 1970 läpimurtoon Waterloo-hitillä vuonna 1974 ja edelleen maailmankiertueisiin ja lopulta ryhmän hajoamiseen vuonna 1983. Hajoamisensa jälkeen ABBA on elänyt edelleen Björnin ja Bennyn jatkettua musiikillista yhteistyötään muun muassa Mamma Mia -musikaalilla, joka loi maailmanlaajuisesti uudelleen valtavan kiinnostuksen yhtyeen musiikkia kohtaan. Ja kiinnostus on yhä kasvussa, tällä viikolla selvisi, että ABBA GOLD on kaikkien aikojen myydyin CD-levy Englannissa.

”Olemme ylpeitä ja iloisia, että ABBA on valinnut juuri Swedish Music Hall of Famen paikaksi, jossa se haluaa esitellä omaa historiaansa persoonallisella tavalla”, Swedish Music Hall of Famen toimitusjohtaja Charlotte Wiking iloitsee.

Swedish Music Hall of Fame tulee esittelemään sekä väliaikaisia että pysyviä musiikkinäyttelyitä aina 1920-luvulta nykypäivään. Ruotsalaisen populäärimusiikin Hall of Fame tulee olemaan osa sitä. Swedish Music Hall of Fame -talo on suunnattu suurelle yleisölle, mutta sen suunnittelussa otetaan erityisesti huomioon nuoret ja lapset. Näyttelyistä tehdään interaktiivisia ja elämyksellisiä.

Näyttelyiden lisäksi talo tulee tarjoamaan ainutlaatuisia musiikkitapahtumia, intiimejä konsertteja ja kursseja kouluille ja musiikinharrastajille. Talon yhteyteen tulee myös Melody Hotel nimeä kantava hotelli, ravintola, baari sekä museomyymälä. Yksi 5000 m2 vierailukeskuksen kansainvälisistä vetonauloista tulee olemaan ABBA The Museum, johon odotetaan vuositasolla satojatuhansia ruotsalalaisia ja kansainvälisiä vieraita jo avaamisvuonna. Lipunmyynti museoon aloitetaan myöhemmin tänä syksynä.

ABBA The Museumin takana on elämysteollisuuden merkittäviä toimijoita, kuten Gröna Lundin ja Kolmårdenin  toiminnasta vastaava Parks & Resorts, Universal ja Polar Music. Museon yhteistyökumppaneita ovat muun muassa MasterCard, Arlanda Airport ja Viking Line.

Lehdistöasiat ja haastattelut:

Moa Abrahamsson Byström, s-posti: moa@bystrombalodis.se, p. +46-70-791 2000

Lisätiedot hankkeesta:

Mattias Hansson, toimitusjohtaja, ABBA The Museum, s-posti: mattias@abbathemuseum.se, p. +46-73-500 0001

Lehdistökuvapyynnöt:

Jenny Engström, s-posti: jenny@bystrombalodis.se

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden