11. lokakuuta 2012

VisitSweden ja VisitSápmi solmivat maailman ensimmäisen alkuperäiskansamatkailua koskevan yhteistyösopimuksen

VisitSweden ja Ruotsin saamelaisjärjestön VisitSápmi-matkailujärjestö ovat solmineet sopimuksen saamelaiselämysten kansainvälisestä markkinoinnista. Alkuperäiskansa tekee ensimmäistä kertaa maailmassa yhteistyötä kansallisen matkailujärjestön kanssa. Yhteistyön tavoitteena on edistää aitojen saamelaiselämysten markkinointia ja muodostaa Ruotsille vahva brändi.

Kalastus puhtailla tunturijärvillä, kuivattua poronlihaa nokipannukahvin kera ja patikointi talvimaisemissa yhdessä saamelaisten isäntien kanssa ovat kaikki ainutlaatuisia elämyksiä, jotka vetoavat kehittäviä ja eksoottisia kokemuksia etsiviin ulkomaalaisiin matkailijoihin. Vastuullinen ja kestävä saamelaismatkailu auttaa turvaamaan saamelaisten perinteitä, kulttuuria ja elämäntapaa.

VisitSweden ja VisitSápmi ovat sopineet etiikkaa, kestävää kehitystä ja laatua koskevista suuntaviivoista saamelaiselämysten markkinoinnissa. Yhteistyö tarkoittaa käytännössä sitä, että VisitSweden välittää tietoa saamelaisista ja markkinoi saamelaistuotteita ja -elämyksiä asiallisella ja uskottavalla tavalla. VisitSápmi edustaa saamelaisia ja osallistuu VisitSwedenin markkinointitoimiin 12 ensisijaisella ulkomaan markkina-alueella.

- Saamelaiset ovat yksi maailman harvoista alkuperäiskansoista. Kun aito kulttuuri säilytetään ja samanaikaisesti siihen tutustuminen tehdään mahdolliseksi ulkomaisille matkailijoille, voimme kehittää saamelaisuuden vetovoimaisuutta myös tulevaisuudessa, toteaa VisitSwedenin toimitusjohtaja Thomas Brühl.

Mahdollisuus markkinoida näitä ainutlaatuisia ja todetusti laadukkaita elämyksiä yhteistyössä VisitSápmin kanssa vahvistaa myös Ruotsin brändiä huomattavasti. VisitSápmi antaa VisitSwedenin käyttöön omat verkostonsa ja tietotaitonsa saamelaismatkailusta. VisitSápmi haluaa tarjota entistä enemmän kestäviä ja aitoja saamelaiselämyksiä, jotka mahdollistavat vastuullisen matkailun. Siksi se on alkanut myöntää laatumerkkejä yrityksille, joilla on kokonaisnäkemys saamelaisesta elinympäristöstä ja jotka voivat osaltaan jakaa sitä. www.visitsapmi.com/sv/Sapmi-Experience

- Uskottavan saamelaismatkailun tulee olla saamelaisten johtamaa ja saamelaisyritysten harjoittamaa. VisitSápmin panostuksen ansiosta meillä on entistä paremmat mahdollisuudet kehittää saamelaismatkailua kestävällä ja vastuullisella tavalla, mikä puolestaan lisää tietoa saamelaisten elämäntavasta. VisitSwedenin kanssa tehty sopimus ja heidän alkuperäiskansoja arvostava markkinointiotteensa ovat koko maailman mittapuulla ainutlaatuisia, ja ne edistävät toimintaamme merkittävästi, kertoo Ruotsin saamelaisjärjestön puheenjohtaja Jörgen Jonsson.

Ruotsin saamelaisia edustava VisitSápmi on ainoa järjestö, jolla on oman maansa kansallisen matkailujärjestön virallinen tuki alkuperäiskansamatkailulle kansan omilla ehdoilla.

Lisätietoja | yhteystiedot
Thomas Brühl, VisitSwedenin toimitusjohtaja, puh. +46 8 789 1000
Dan Jonasson, projektijohtaja, VisitSápmi, puh. +46 70 346 5606, dan.j@sapmi.se
Lennart Pittja, projektijohtaja, VisitSápmi, puh. +46 70 688 1577, lennart@sapmi.se
Ulrika Hallesius, Director Corporate Public Affairs, VisitSweden, puh. +46 704 200 900, ulrika.hallesius@visitsweden.com
Bitte Olsson, Corporate Corporate Manager, VisitSweden, puh. +46 705 250 456, bitte.olsson@visitsweden.com

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden